Shipping

Drowsy
14.01.2021 kl 14:36 4595

Jeg ser med glede frem til hva Longsitinbulk sier, men mitt stalltips vil være futures, futures, futures.

Shippingselskap blir sjeldent verdsatt til NAV og futures har ikke bare gått noe tilbake, de har gått mye tilbake. For bare en uke siden regnet jeg hjem et overskudd i 2021 basert på futures til ca 24 kr aksjen. (Pareto regnet seg frem til ca 20 tror jeg) Med nåværende futures regner jeg hjem et overskudd på 18 kr. Det tilsvarer en nedgang på omkring 25 prosent på estimert EPS.

Det har også kommet frem i noen rapporter at LPG (og LNG) er kunstig høyt i Asia for tiden og at prisen kan falle dramatisk på veldig kort tid. Når det er sagt ser de også tegn på at denne kunstig høye prisingen har stor sannsynlighet for å gjenta seg mer i tiden fremover. Med andre ord ser man for seg at ratene kommer til å være enda mer volatile i fremtiden enn hva de har vært. De mener forresten at dette kan være veldig positivt for LPG, men jeg vil jo tro at denne volatiliteten gir investor et krav om rabatt i aksjekurs for å investere.

Så da legger jeg til et ønske fra Longsitinbulk - hva slags P/E tror du investorer ønsker å se for å investere i aksjen? Nedgangen føles jo rasjonell om du ser på futures, men irrasjonell når du ser på hva man kan forvente at Avance tjener inn i løpet av 2021. Pr i dag er det ca 18 kr. Vi snakker altså om en P/E som er litt over 2.
Redigert 21.01.2021 kl 08:33

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.