Gull og gruve

Carbo
14.01.2021 kl 19:28 2707

Jeg tror ikke AMR kan kreve granaten som er hentet ut.
En aksept for dette vi i så tilfelle åpne for en gråsone. Det vil kunne etablere en praksis hvor grunneiere oppretter og organiserer seg i et felles foretak for å oppnå mer enn de i utgangspunktet har rett til i flg minerallovens § 57.
Slik jeg forstår det, må retten til mineralene og utvinning av disse, vurderes i sterk sammenheng med historikken til aktøren som over tid har utviklet prosjektet og kommet fram til at det er et drivverdig case. Det er da ikke slik at en nyetablert aktør skal kunne "henge seg på" prosjektets siste fase og profittere på dette, uansett om en er grunneier eller ikke.
Dette vil sikkert flere være uenige med meg i, men jeg tror Direktoratet for Mineralforvaltning i stor grad vektlegger dette i sine vurderinger.
AMR vil nok få samme rettigheter som grunneierene hadde før de overførte disse til foretaket, hverken mer eller mindre.
Og det er sikkert ikke noe dårlig investering for aksjonærene i AMR - unntatt grunneierene selv!
Redigert 21.01.2021 kl 08:27

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.