Transport, bil og fly

Gratis lading
14.01.2021 kl 20:53 1808

Markedsverdier i dag 14. januar 2021 :

Ryanair 181,8 mrd. NOK
IAG 93,1 mrd. NOK
Lufthansa 61,4 mrd. NOK
Easyjet 43,65 mrd. NOK
Wizz Air 43,1 mrd. NOK
Air France - KLM 22,55 mrd. NOK
Turkish Airlines 20,86 mrd. NOK
Aeroflot group 20,56 mrd. NOK
SAS 12,9 mrd. NOK
Finnair 9,94 mrd. NOK
Pegasus Airlines (Tyrkisk) 9,2 mrd. NOK
TAP Air Portugal (Her har Lufthansa og Delta Airlines prøvd seg. Ukjent utfall ?)
MYE Polish Airlines (Her eier den polske stat 86 %)
Aegean Airlines (Hellas største flyselskap) 3,6 mrd. NOK


Da er det klart at Norwegian trenger å styrke sine finanser vesentlig. Gjelden må ned, og egenkapital må inn.
Norwegian må opp i en markedsverdi på 10 - 15 mrd. kr. Nesten som minimum.

Og det må bli et fokus på selskap som Ryanair. De snylter på andre lands velferdsgoder med sitt skattesnyteri.
Forretningsmodellen til Ryanair er FULLSTENDIG BASERT på dette velferdsgode tyveriet.
Easyjet og Wizz Air burde studeres med lignende briller.

Helst burde Norwegians markedsverdi (eller nystartet norsk hovedflyselskap) opp i 20 mrd. NOK el. mer for å ha litt slagkraft.

Norges hovedflyselskap skal operere i Norge, Norden, Nord-Europa og øvrige Europa. Senere trolig med noen lengre ruter.
(F.eks. ved at overflygningsrettigheter på russisk luftrom oppnås). Dette selskapet trenger markedsverdi på 10 - 20 mrd. NOK
for å kunne hevde seg ordentlig. Summen av SAS og Finnair er ca 23. Norge nærmer seg et like stort marked alene som
Sverige, Danmark og Finland tilsammen. Og norges hovedflyselskap skal også operere i de andre nordiske landene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.