Transport, bil og fly

Gratis lading
14.01.2021 kl 23:19 1476

Forslag til modell :
Staten skyter inn en sum x i frisk egenkapital, og ender opp med 50 % eierandel for dette.
Nåværende aksjonærer skyter inn 2 mrd. kr. (De klarer fint det. Entusiasmen er stor).
Den aksjeandel som blir ledig i dette opplegget går til gjeldskonvertering.
Samlet gjeld ekskl. cashpoints bringes ned i 10 - 12 - 14 mrd. NOK.
Driftskapital og trekkrettigheter 7 - 15 mrd. NOK.
X vil kanskje bli 6 - 9 mrd. NOK
Staten kan senere selge seg ned, mot at norske bedrifter, norske fond og norske privatpersoner
kommer inn isteden. Man starter med 55 fly istedenfor 50 fly. Og ingen MAX-fly.
Selskapsverdien må stå i 12 - 18 mrd. kr. når dette er etablert. Avhengig av hvor X er. (6 - 9 mrd. NOK)
Dagens aksjonærer må innse at 2,9 mrd. NOK nå, er for høyt. (Til gjengjeld sikrer de cashpointsen)
Staten kan komme greit ut av dette. Og sparer samtidig mye arbeidsledighetspenger etc.
Vi trenger et norskkontrollert flyselskap som kan operere robust.
I dette opplegget får gjeldseierne litt kapital + aksjer med umiddelbar aksjeverdi 3 - 6 mrd. kr.
Kjenner ikke alle tallene p.t., så evt. litt tilpasning av tallene utifra dette.

Satser på Norge, Norden, Nord-Europa og øvrige Europa. Vekt på arbeidsreiser foran fritidsreiser.
Spesialfokusering på arbeidsreiser i Nord-europa. Senere noe langdistanser.
Blir best og størst mellom Norden og øvrige Europa. Sikrer god konkurranse i Norge og Norden.
Norwegian utstyres med så mye fly og penger at det kan operere ordentlig. Samtidig som gjelden
er bragt ned på et komfortabelt nivå.

Opplegget må være sånn at om staten går inn, så synker ikke statens verdi ned. Den står seg eller stiger.
Så solid bør dette være. Og det er billige fly å få nå. Relativt billig fuel også. Lave renter, og moderate
kostnader ellers. Man flyr på trafikksterke ruter med høyt belegg, lave kostnader og god fortjeneste.
Ikke eksperimentruter. Man bygger gode ruter.

Et annet alternativ er at staten + norske bedrifter + norske fond + norske norske privatpersoner + ditto i øvrige Norden
kjøper konkursboet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.