Olje og energi

Pick Up
15.01.2021 kl 11:47 2393

Med utgangspunkt i fornybar energi har Québec i over 10 år utestengt gassutvinning/fracking mens resten av Canada har produsert for full pupp og blitt stemplet som miljøversting på lik linje med Amerika, Kina og Norge. Canada har i likhet med de 3 andre landene fått verstingstempelet på seg på grunn av utslipp av drivhusgasser som er forårsaket av fossilt energiforbuk. Så mye for disse landenes bidrag til den globale miljøkampen som trekkes frem. Men jeg skulle gjerne hatt svar på hvordan Québec kan bidra til å minke utslipp av drivhusgasser ved å følge i miljøverstingen Canadas fossile fotspor. I tillegg til spørsmålet om drivhusgassutslipp savner jeg også svar på hvorfor Québec business vice skal åpne opp for en fossil energiindustri som i føderalt omfang sliter med produksjonskutt, nedbemanninger, arbeidsløshet, og som dessuten må subsidieres. Personlig får jeg ikke dette til å rime når Québec har uovertrufne konkurransefortrinn i ren, bærekraftig vannkraft og nå myndighetenes bebudede satsing på grønn hydrogen som udiskutabelt er den ultimate løsningen på miljø/klimaproblemene, og som i likhet med vannkraft er uten konkurranse.

PS
Québec er ikke lik Canada.
Redigert 21.01.2021 kl 08:38

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.