Olje og energi

godeaksjer
17.01.2021 kl 22:24 2439

Re Davinci_me

Takk for et langt og informativt innlegg. Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på, og som jeg delvis ikke får til å passe inn i den offentlige informasjonen som er gitt fra selskapet.

"15.01.21 meldte selskapet om 6 årskontrakt med Siemens verd ca. 400-450 millioner kroner, dette tilsvarer ca. 7 kr pr aksje. Reknestykket som er lagt til grunn er base case fra lignende slutninger på Subsurface arbeid. Margin her ligger på omlag 55-58 % OPEX ca 5-7.000 p pr dag.

16-18.000 pund pr dag x 365 x 6 år. ca. 160-210.000 NOK pr dag gir på 6 år mellom 400-500 millioner i fremtidig
revenue, tilsvarende mellom 6-7 kr aksjen for selskapet. Kilde 2."

Hvor henter du denne informasjonen fra? Er dette bare rene spekulasjoner, for i børmeldingen så nevnes ikke kontraktssum med et eneste ord. Videre må driftskostnader, avskrivinger, kapitalkostnader og skatt trekkes i fra, og strengt tatt må overskuddet neddiskonteres.

"Selskapet har pr nå 900 millioner i EK casheqv. derav 680 millioner kroner i kontanter!!"

Fra regnskapet: Book equity at September 30, 2020, was MNOK 537.4. Jeg tipper at du her putter på de 30 mill dollar, men da må du samtidig trekke i fra balanseført beløp i balansen.

"Putopsjon verd 30 millioner dollar utøvd 11.01.21 - salg av aksjer til CCG.

Eidesvik solgte en aksjepost verd 30 millioner dollar i Sharewater, dette er etter dagens kurs (dollar) hele 260 mill NOK som vil bli innteksført og bokført Q1 2021. Put opsjonen utgjør derfor en nettogevinst på 4,10 NOK pr aksje."

Skal dette inntekstføres? Er dette en gevinst når største delen av denne posten står bokført i balansen som EK? Økningen i EK er da kun forskjellen mellom bokført verdi og det reele salget, eller hvordan tenker du her?

"I 2022 har selskapet et låneforfall på et ballonglån 1,7 mrd i 2022. Sannsynligvis vil dette ballonglånt som forfaller bli flyttet på, eller håndtert på andre måter. Men dette vil nok ikke skje før om 8-12 mnd fra i dag"

Markedet frykter emisjon. De er jo ikke i nærheten av å pengene til å dekke inn dette lånet om litt over ett år og markdet frykter en emisjon.

"Selskapet klarte kunststykket å gå med overskudd i Q3 2020 - med hele 59,8 millioner NOK (EBITDA) og tilførte over 25 millioner inn i cash på selskapet. Q4 - er hektisk for EIOF med stor etterspørsel og signering av flere landtidskontrakter med Siemens og Aker BP."

Overskuddet i q3 var ikke 59,8 millioner. Result 28 336

Så kan man jo diskutere om det er helt riktig. Av disse 28,3 så skyldet en engangseffekt: whereof a positive effect of MNOK 33.3 was mainly due to NOK strengthening against USD during the Quarter.

"P/E på oilservice er omtrent 30 i verden. 50 mill i året EBIT (EAT er omtrent det samme) burde gi en pris på EIOF på 50 mill * 40 = 2 milliarder"

Mener du virkelig at oilservce skal prises til en P/E på 30, og det konservativt?

Jeg ser at enkelte fokuserer på at EIOF har 400 millioner i kontanter og og at de tidligere har vært priset til under denne summen. Da glemmer man helt sammensetningen mellom kontanter og gjeld i balansen. Selskapet har 2,7 milliarder i gjeld!'

Jeg er helt enig i at EIOF er et interessant selskap som jeg har vært aksjonær i tidligere. Jeg skulle derimot ønsket at innleggene var mer balanserte , her er det dessverre mange som er relativt nye investorer og som tar mye av det som skrives her for god fisk.

Redigert 21.01.2021 kl 08:42

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.