Olje og energi

panamajack
18.01.2021 kl 11:21 945

Jeg læste i en lokal avis, at nu ville København blive opvarmet med co2 frit brændsel, halm, nok nærmere co2 neutralt( politiker udtalelse). Det undrede jeg mig over ,for at brænde halm af og kedlerne ikke skal tage skade, skal halmen til sættes kalk.

Så jeg telefonerede til Vattenfall og fik en chefingeniør i tale, og mine spørgsmål gik på denne kemiske proces, om det var rigtigt at der skulle tilsættes kalk? det er rigtigt.
videre i denne kemiske proces kræver så meget energi, at det koster lige så meget eller mere fossilt brændstof at producere end hvad man for ud af energien ved halmfyring. Halmprocessen bliver/blev produceret i Køge? Nu begyndte svarene at udeblive, næste spørgsmål. Når nu man producere denne halm til Vattenfall, så bliver det vel transporteret med lastbiler ca 50 km(vejtransport), da lastbilerne på det tidspunkt skulle overholde EURO 5 med adblue i tanken, for ikke at udlede dieselpartikler. Det gjorde man så ikke, man sejlede den bearbejdede halm fra Køge til København, og hertil tilføjede jeg spørgsmålet om dette fragt skib havde røgrensning. Jeg tror, at han blev irriteret, så inden han afsluttede samtale var bemærkningen: " Der er stadig bæredygtig energi "
Nu var /er han ikke politikker, så han kan ikke stå på mål, hvad politikkere udtaler sig om. Men det gav mig syn for sagen.
Det havde altså ikke noget co2 neutralt at gøre. Men som almindelig borger trukket rundt i manegen og får bare lov til at betale for udviklingen af diverse dødsejler projekter.
Lige som man er gået fra GLOBAL OPVARMNING og efter et par hårde vintre og kolde somre til ordlyden KLIMA FORANDRINGER.
Man kan kun håbe på, at der rent mel i posen efter halmen er blevet høstet.

Så kan man så stille spørgsmålet, hvordan andre politikkere i andre stater agere.

Redigert 21.01.2021 kl 08:04

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.