Olje og energi

Fluefiskeren
18.01.2021 kl 13:41 1148

Brent var faktisk oppe i 140 USD i 2008.

Jeg tror imidlertid at det er urealistisk at den noengang vil nå tresiffret igjen. Det er det to store grunner til:

1) Skiferolje. Spesielt i USA. Den var en game-changer for oljeverdenen ettersom USA gikk fra å være en stor importør av olje til å bli en nettoeksportør. Man kan snakke om oljen før og etter skiferoljen. Prisen var gått kraftig ned før koronaen. Mye av de beste områdene er tatt allerede og investeringsinteressen er nok klart redusert, men vi ser allerede nå at antall boringer så smått har begynt å øke igjen. Det ville selvsagt vært i vår favør om dette ble forbudt slik det er i en del andre land. Selv Biden tør imidlertid ikke stanse det. Det har vært uklart hva han mener, men konsensus er at han vil fortsette. Dog muligens stans av nye brønner på federal grunn (hvilket er relativt små arealer).

2) Fornybar energi. Spesielt vindkraft og solkraft har økt kraftig. Det brukes først og fremst til strømproduksjon så man kan jo si at de konkurrerer mer med gass enn olje. Det er vel ikke mange oljekraftverk igjen må. Dog kan det også brukes til å lage hydrogen og batterier. Dermed blir fornybart også en konkurrent til olje når det gjelder transport.

I motsatt retning gjelder selvsagt at vi blir flere og flere mennesker på denne kloden vår, og at det også er et politisk mål at velstanden blant de fattige skal økes. Det ser vi tydelig er i ferd med å skje i mange land. Ikke minst i Afrika.

Likevel tror jeg altså at oljeprisen aldri kommer opp på 100 USD igjen. Men jeg har tatt feil før. 😊
Redigert 21.01.2021 kl 08:50

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.