Transport, bil og fly

Gratis lading
18.01.2021 kl 14:19 554

Erna Solberg: Fortsatt ingen løfter til Norwegian
Statsminister Erna Solberg orienterte mandag Stortinget om koronasituasjonen, der hun blant annet kom inn på luftfart og Norwegian. Hun delte ikke ut noen løfter om penger til Norwegian.

– Det er kjent at regjeringen vurderer en henvendelse fra Norwegian om å bidra med kapital i restruktureringen av selskapet. Dersom Norwegian gjennom en restrukturering kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, er dette positivt for flytilbudet og konkurransen i norsk luftfart, sier Solberg.

Statsministeren trekker frem at staten skal bruke to milliarder kroner på kjøp av flyreiser i år, at passasjeravgiften er fjernet for hele 2021, samt at merverdiavgiften er satt ned i første halvår.

______________________________________________
Jeg synes dette er en helt grei beskjed fra Erna vedrørende Norwegian.

Merker meg nøkkelsetningen her : "Dersom Norwegian gjennom en restrukturering kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, er dette positivt for flytilbudet og konkurransen i norsk luftfart, sier Solberg."

Det er å sikre god konkurranse og dermed et godt flytilbud i Norge og Norden som er viktig.
Norwegian må bringe gjelden TILSTREKKELIG langt ned, og fremstå som et tiltenkt klart sunt drevet selskap.
Får man dette til, er det vel ikke umulig at staten går inn som f.eks. medeier en periode. Alternativt tar staten
initiativ til å starte et nytt norsk hovedflyselskap. Widerøe på norske hender må også kvalitetssikres.
Staten skal ikke tape penger her. Men kan hjelpe til en periode med å få ting i gjenge igjen, f.eks. gjennom korttids-
eierskap. Senere kan staten redusere sitt engasjement. Men jeg tror staten godt kan være en langsiktig mindre eier
i norges hovedflyselskap. Det har også staten vært tidligere i lengre tid i Norwegian via Folketrygdfondet.
Oppgaven her er å få gjelden langt nok ned, og sitte med en tilfredsstillende flyflåte. Og ha en sunn strategi videre.
Strategien med Norge, Norden, Nord-Europa og øvrige Europa tror jeg er riktig.
Norden er ca det sjette største luftfartsmarkedet i Europa. Ganske likt med den europeiske delen av Russland.
Storbritannia er størst. Så Spania, Tyskland, Tyrkia og Italia. Frankrike er litt mindre enn Norden. Dette basert
på 2019-tall. Så det nordiske markedet er attraktivt. Et norsk hovedflyselskap ligger naturlig an til å kunne bli
største flyselskap i Norden. Norden er preget av mange flere flyplasser enn de andre markedene. På sikt bør
nok Norden forsøke å konsentrere sin flyplasstruktur litt. Dvs. slå sammen noen flyplasser ved bedre infrastruktur
på bakken.

I alle år siden 1946 har staten vært medeier i det som har vært norges hovedflyselskap. Det er naturlig at staten
gjennom medeierskap påser at det er god konkurranse og dermed et godt flytilbud i Norge. Men dette må selvfølgelig
baseres på et sunt drevet flyselskap. Vi ser den danske og svenske stat har gått enda mer inn på eiersiden i SAS.
Et virkemiddel som kan monne litt er at staten rasler med oppstart av nytt norsk hovedflyselskap, om ikke kreditorene
jenker seg tilstrekkelig ned. Om Norwegian går konkurs vil jo kreditorene ligge veldig dårlig an. Et evt. nytt flyselskap
vil også kunne kjøpe konkursboet for eksempel. Det må også være norsk kontroll i praksis i norges hovedflyselskap.
Noe f.eks. EQT tungt inn i norges hovedflyselskap kan vi IKKE godta. Norske interesser må ha kontrollen i praksis.
Alle må skjønne at Norge raskt kan få et nytt flyselskap opp å stå om nødvendig. Samtidig er nordiske interesser
hjertelig velkomne som minioritets medeiere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.