Industri

Jørgen
19.01.2021 kl 12:03 2115

Europa ligger bak Asia, dvs Kina, Korea og India både mht pandemien og nå innhentingen i økonomien. Jeg har lest at BNP veksten nå i Kina er annualisert + 8 % dvs litt høyere enn hva DN viser til. Uansett meget høy vext. Biden stimulerer nå veksten i USA med tiltakspakkene der på rundt 2 trillion USD. Det ventes dermed økt vareimport fra bl.a Asia, konsumentvarer til USA. Alt i alt ser dette bra ut. Jeg har forstått at det globale bilmarkedet for personbil utgjør ca 80 mill enheter pr år. I 2020 snakker man om nedgang til ca 68 mill enheter og vi ser Europa har bidratt betydelig her i negativ retning. Nå er det Kina som viser vei, betydelig opp altså. Mye hybridbiler forstår jeg nå. Sikkert også forbrenningsmotorer, men der satses på elektrisk bil mer og mer (EV). De venter kraftig vext her neste 3-5 år. Det blir en viktig utfordring for ledelsen i KOA hvordan de tilpasser seg mht EV markedet. Jeg savner info fra selskapet om dette, men samtidig har de uttrykt økning i Kina. Jeg tror vi ser videre oppgang i KOA nærmeste 4-8 uker. Optimist !
Redigert 21.01.2021 kl 08:47

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.