Olje

gunnarius
17.12.2018 kl 18:12 6009

mimsa, kan ikke helt se at du svarer med annet enn synsing og tallfester ingenting.

Du har fått med deg at jeg i det korte tidsaspektet tillegger aksjekursen to generelle forhold: Det første angår det generelle/globale børsbildet og handelskrigen. Det andre gjelder oljeprisen. For sistnevnte har jeg også sagt at en retur til NOK 20+ primært bygger på at oljeprisen ikke krakket ved den tid mitt indre kursmål på NOK 20 ble satt. Men oljeprsen har krakket videre. Det er nettopp derfor at mitt mantra stort sett dreier seg om oljepris og atter oljepris.

Det beste for deg mimsa er om du går inn i Teodors (SpB1M) analyse og ser hvordan han kommer opp til buy med NOK 20. Det er en grundig og bra dokumentert materie på rundt 25 sider. Hvert enkelt eiendel brytes ned og tillegges verdi osv.

I et mellom/ lengre tidsaspekt må også henses mulighet for økning i produksjon og da snakker man trolig om for Salloum Q2/Q3 2019. For Dussafu Fase 2 tidlig 2020. Dette representerer den potensielle økning i produksjonen som PEN ser for seg. Annet kan tilkomme, men er ikke konkretisert.

Tenker her først og fremst på boring av en Turonian brønn på Aje, med indikativt samlet rundt 7.500 f/d på Aje inkl. eksisterende. Optimal fremdriftsplan, boring og ny prod. medio 2019. 2 slots i manifold ledig og øvrig infrastruktur på plass. OPEX Aje inkl. en ny brønn $20-22 per fat.

Som jeg nevner i mitt innlegg ovenfor. Det er for mange løse tråder som må samles for Aje og Salloum. Prosjektene må bli meldt med plan og progress.

Hva alt koker ned til produskjonsmessig og cash flow, potensialet for vesentlig økning i prod., faktisk innen Q3 2019 for Aje og Salloum, er tilstede.

Sitter man med en aksje ala PEN må første bud være at man er villig til å se på de aktivtetene som selskapet holder på med. Se disse i et tidsperspektiv og tillegge en mulig verdi.

Min vurdering av selskapet medfører en slutning, som uten ny M&A aktivtet fra selskapets side, at produksjonen trolig kan økes så betydelig i volum basert på Aje og Salloum medio/ultimo 2019, at nåværende assets vil generere nok cash flow til å holde det gående til den tid, samt ha mulighet for ytterligere vekst. Å gå noe ytterligere inn i materien enn dette har ingen hensikt.

For først må lisensen forlenges for Tunisia assets og virkelig boreplan bli meldt. For Aje må først simuleringsstudien foreligge og boreprogram og funding for Aje bli meldt.

Det har således ingen hensikt å konkretisere investeringene etc. før PEN vet mer detaljert hva som det skal investeres i og tilhørende tidsaspekt.

Markedet bør snarlig forvente utfall av Tullow eierskapet. I tilfelle du er så bekymret for cash mimsa, kan du kanskje se hva selskapet har per i dag og legge til cash fra Tullow-forhandlingene. Håper du er enig i at det ikke er fair å tillegge meg krumspring som selskapet måtte finne på av M&A, men ser ikke helt noe umiddelbart her. Ellers hadde neppe selskapet kunne kjøpt og har nevnt muligheten for å kjøpe egne aksjer - se melding i ettermiddag:

The Company has purchased 166,162 shares today at an average price of NOK
12.5265 per share.

Following this purchase, Panoro will have remaining authority to buy back
4,083,838 of its own shares until the AGM in May 2019.
Redigert 17.12.2018 kl 18:18

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.