Olje

mimsa
17.12.2018 kl 20:00 5765

Gunnarius, du er ihvertfall pålitelig å grunngir dine svar på en ordentlig måte. Jeg har ikke lest Teodors analyse. Den er sikkert god den. Det er sikkert flere som også har analysert og brukt informasjon fra andre kilder som f.eks Sveaas. Så langt ser det ut som de har truffet dårlig. Som du sier er oljepris viktig, så er geo-politiske hendelser, men dette må jo være en del av ligningen. Jeg regner med at Teodor legger inn flere senarier på forskellig oljepris, framdrift etc.
Det jeg har prøvd å si over lang tid og har fått lite gehør for er at det virker som det er en svak risikovurderingen gjort rundt oppkjøpet av DNO og OMV i Tunisien. De fleste av oss har vår egen mening om hva og hvordan ting bør gjøres utifra at vi er aksjonærer i selskapet, samt den informasjonen vi har tilgjengelig. Med dette som bakgrunn hadde jeg mine kritiske innspill til styre å ledelse bruk av penger dvs.kontorer, lønninger, bonuser etc for 2 år siden før Dussau kom drivende på ei fjøl. Om det ikke hadde skjedd, hadde PEN mest sansynlig vært histrie i dag og jeg vil ikke tillegge så mye av æren for dette til styre og ledelse. Dussafu/BWO ga et voldsomt oppsving for PEN og BWO var stort sett garantisten for at ting skulle gå på skinner, å det gjorde de så til de grader. Det er her våre veier skilles og uenigheten begynner. (Ok, jeg har svært liten tro på at noe skal matrialiseres på Aje de neste årene, der har ting gått rett i dass gang på gang pga en håpløs lokal operatør samt tvilsome partnere). Jeg har sett alle argumentene for, men jeg kan fortsatt ikke forstå at styre og ledelse var villig til å utsette PEN for den risikoen det var å gå inn i Tunisien, etter at selskapet hadde vært på konkursens rand og kun sett elendighet i mange av de fåregående årene. For at PEN skulle få problemer med Dussafu måtte prisen falle under $40, noe som gjorde at PEN ville være istand til å møte stort sett ethvert oljeprisfall. Dvs at i dag kunne vi allerede sittet å høstet med en produksjonsandel til PEN på nesten 1500 fat per døgn (Aje innkludert) og kun 42 millioner aksjer utestående og kun 5 annsatte som sikkert kunne vært redusert til 3. Så kom Tunisien, alt blei snudd på hodet, kursen raser, usikkerhet råder. Hvorfor, klart oljepris har stor del av skylden, og dette ville ikke vært så utslagsgivende om vi holdt oss unna Tunisien. Å så vil dere si, hvorfor faller BWO tilsvarende som PEN, jo fordi 80% av deres aktivitet er ikke Dussafu relatert. Det er lite noen kan gjøre med dette nå, og dere kan si at jeg er etterpåklok og burde solgt meg ut og holdt kjeft. Det er den argumentasjonen jeg har hørt fra Polion og Jajaja i lang tid. Jeg er av den oppfatning at styre og ledelse har tatt en dårlig beslutning og tatt uforholsvismessig stor risiko ved å gå inn i Tunisia og satt mine og mange av oss aksjonærers investeringer i fare, noe vi i dag ser et utslag av. Styre og ledelse har etter mi mening sett seg blind på vekst, samt et ønske om å spise kirsebær med de store. Dette svir, å det vil komme til å svi enda mer framover.
Det som muligens kan være med å redde oljeprisen litt framover,er om Tyrkia går inn å lager kaos i de Kurdiske omerådene.
Jeg forstår ikke heilt hva du mener om at jeg tillegger deg noe vedrørende M&A, men det sagt grunnen til at jeg ikke har solgt meg heilt ut er at jeg fortsatt håper at noen vil legge inn et bud på PEN med et premium på 40%. At vi vil se 20-25kr på lang tid enda har jeg liten tro på. Jeg har heller ikke stor tro på meglere heller, så Teodor og resten av bøtteballetten får komme fram til det de vil. De har somregel innflaterte kursmål når det passer dem.
P.S Mens jeg fortsatt holder på var det ikke meningen å tillegge JUICEitUP ideen om at PEN ville snart komme i en cash-skis. Den er mitt utsagn, noe jeg tror kan komme fortere enn vi aner. Penger kommer til å bli betydelig dyrere i den nære framtid. Mitt råd selg nå, cash will be king very soon.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.