Shipping

ks1977
20.01.2021 kl 20:30 651

Du vet vel svaret allerede, men er jo greit å få dette frem i lyset :)

Stjeler fra Tankers International;
"The TCE is the profit of a ship owner after voyage related costs have been paid. (Income – Bunkers Expenses – Port/Canal Expenses – Commissions). The ship owner still needs to pay for crewing, maintenance, financial costs before we arrive at the net profit"

Ratene er altså "Income - Bunkers Expenses - Port/Canal Expenses - Commissions" som så deles på antall dager.
Vi er nå i en situasjon hvor de gamle damene tar turer hvor de ikke får dekket alle disse kostnadene. Vil tro at de fleste av disse (få) tilfellene skyldes posisjonering for å kunne ta en bedre last.

Det som jeg synes er mest interessant er forskjellen på ratene som de gamle damene må ta til takke med, og raten som den mer moderne flåten får. Ikke at sistnevnte er så mye å skryte av, men er en viss forskjell her (dessverre ikke mange nok slutninger til å kunne sammenligne epler og epler her, men de siste ratene som Tankers har tvitret om for nye skip ligger rundt 10k)

Dessverre så er det vanskelig å sammenligne disse ratene (selv WS er ikke helt ideell - enkelte ruter er jo mer lukrative enn andre, og ratene forandrer seg fort slik at to identiske ruter med en uke eller tre i forskjell kan gi stor forskjell), men vi fikk en godbit rett før jul hvor Unipec grafset til seg tre VLCCer for eksakt samme rute (AG/China) for eksakt samme dato (27. desember). Nevnte dette på HUNT, men tar den med her for de som ikke har sett den (legg spesielt merke til sammenligningen av "totalinntekten" helt i bunn som er etter fradraget for estimerte kostnader til bunkers, havneanløp osv);

"Eagle Victoria (2016 VLSFO) = 49,12 dager og 12,8k/dag
V. Excellence (2017 scrubber) = 48,78 dager and 18,96k/dag
Nissos Despotiko (2019 scrubber) = 57,37 dager and 20,27k/dag

Ser ut som at scrubber her utgjør 5k/dag (muligens noe mindre da Eagle Victoria er noe bittelitt mindre enn de to andre).

I tillegg så skal Nissos Despotiko bruke flere dager, og likevel få mer betalt pr dag. Ut fra det jeg kan se på vesselfinder så er Nissos Despotiko litt større enn Excellence, men det forsvarer ikke hele forskjellen. Husker ikke i farten om det var i 2016 eller 2017 at ECO ble mye bedre, er det det som utgjør resten av forskjellen mellom disse to damene?

Samme oversikt som over, men med "totalinntekt";
Eagle Victoria (2016 VLSFO) = 49,12 dager og 12,8k/dag = 628,736k
V. Excellence (2017 scrubber) = 48,78 dager and 18,96k/dag = 924,8688k (47% mer enn 2016 VLSFO)
Nissos Despotiko (2019 scrubber) = 57,37 dager and 20,27k/dag = 1162,89k (26% mer enn 2017 scrubber og 85% mer enn 2016 VLSFO)"
Redigert 21.01.2021 kl 08:49

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.