IKT og Tech

Mora di
21.01.2021 kl 11:52 9897

Jeg tok en nærmere titt på presentasjonen som ble holdt under Goldman Sachs Technology and Internet Conference 2021 – January 12th 2021.
Det opplyses om at det årlige markedet hvor Kahoot oppererer er på 20 milliarder dollar (et marked som åpenbart er i videre vekst).
Kahoot guider en omsetning i 2021 på 100 millioner dollar i 2021. Det gir en vanvittig lav «markedsandel» på kun 0,5%!? Hanoa overpresterer konsekvent på målene så omsetningen i 2021 bør passere 100 millioner dollar med en solid margin. Er vel ikke bare meg som ser et vanvittig potensiale her eller?
Men hva med 2022? Det må vel være realistisk å kunne forvente seg en betydelig større andel av totalkaka på 20 milliarder dollar? Her har man en prima ledelse, prima eiere, fortsatt innvannende oppkjøp, et produkt som selger seg selv i en eksponentiell fart og basically så er Kahoot «alene gjennom med ballen forran et åpent mål».
Jeg gjorde en liten regneøvelse for å kunne illustrere hva man kan/bør ende på i 2022:
Andel av marked Sannsynelighet
1% 25% 50 000 000
1,50% 25% 75 000 000
2% 25% 100 000 000
3% 10% 60 000 000
5% 10% 100 000 000
10% 5% 100 000 000
Sum 485 000 000

Dette er åpenbart lek med tall, men gir en interessant pekepinn på mulighetene og utfallsrommet for omsetningen. Jeg vil hevde at det er bortimot umulig å sette et fornuftig kursmål på Kahoot. Markedet er enormt (og det vokser betydelig), og det samme er utfallrommet for Kahoot. Det kan bli usansynelig stort og det kan muligens også bare bli ganske så greit. Det er patetisk å se meglerhusene løpe etter kursen og kaste inn nye kursmål. Det er rett og slett helt verdiløst for det er ikke mulig å sette et godt kursmål da markedet utvikler seg i rekordfart, usikkerhet med de oppkjøpene Kahoot vil gjøre (hvem/hva/hvor/når), hvilken dører vil Sotbank åpne?, hva med Asia?, produktmixen er nok mange hakk vassere om 1 år, når vil Kahoot åpne for reklame for gratisbrukerne (eksklusive skoler)?, når vil Kahoot virkelig sette inn støtet for å øke ant betalere (den tid VIL komme, for Hanoa er nok ikke mor-Theresa)? Meglerhusenes blir litt for mye komiske-Ali for min del.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.