Offshore

Volga
18.12.2018 kl 11:12 2395

Nå er det viktig å se forbi kursen og inn i det fundamentale for investeringsbeslutning. Ikke overraskende at kursen faller under krona gitt det børsklimaet vi nå har. Spørsmålet er om vi skal ned til 0,8 kr som jeg nevnte her tidligere (ingen støtte jeg kan se før da). Det er uansett ikke poenget. Kurs er kurs. Hvordan ser markedet ut?

Det vi vet ref. ledelsens kommentarer ved fremleggelsen av Q3 er at Q4 vil ha den beste flåteutnyttelsen på mange år = Signifikant bedre enn q4 i '15, '16 og '17. 92% (q3'17) er den beste flåteutnyttelsen de har hatt de siste 3 årene. Kanskje vi ligger der også i Q4? Og det inn mot lavsesong. Med økt utnyttelse og kun kontrakt i miksen er vi da nær optimum på driften. Pipeline vil jeg også si at utvikler seg lovende. Slik det ligger an tror jeg det ikke er urealistisk med full kapasitetsutnyttelse for flåten i 2019. Dette er første gang på mange år.

Jeg har verken data eller tid til å regne nok på dette for å komme med konkrete økonomiske spådommer. Men ser man bl.a på effektene illustrert på side 11 i q2-presentasjonen (prising, markedsmiks og utnyttelse) er man på vei mot et såvidt positivt 2019, men med en langt strammere balanse. Dette gir et bra oppsett for 2020 hvor mange anslår at effektene av et strammere marked virkelig skal komme (Enkelt satt opp er $10’ i rateøkning = $1mill på bunnlinja per mnd med 4 båter i produksjon på 85% utnyttelse). Og slik jeg forstår det er det disse scenariene for 2019 og -20 som ligger til grunn for alle kursmålene som foreligger på +/- 2 kr. Og dit er det 100% opp nå...

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.