Shipping

ks1977
22.01.2021 kl 22:03 5030

Umulig å si ja, men burde ikke være mulig å gå lavere (skjønt jeg hadde ikke trodd at vi skulle helt ned til 10k for ECO scrubbers).

Ellers så er jeg ikke helt enig i at spørsmålet blir hvor lenge elendigheten varer (selv om det absolutt er viktig), for om scrubber får 5k eller 15k er vesentlig (spesielt dersom non-eco samtidig subber på 0). Med CBE på 20,5k så kan HUNT holde det gående veldig lenge med 15k, mens 5k vil svi litt mer. Og klarer HUNT å grafse inn 15k i et fullstendig råttent marked, så sier det noe om hvor latterlig risk/reward er i HUNT ifht konkurrentene.

Jeg prøver å ikke spekulere i hva Mr Market finner på av krumspring på kort sikt, men siden du spør; Nei, jeg tror ikke at vi får noen oppgang i HUNT på kort sikt. HUNT er for "høyt" priset på P/NAV ifht konkurrentene, så tror at Mr Market ikke bryr seg om at HUNT lett rir av stormen (og lett bør kunne dele ut utbytte for 2021 selv om konkurrentene går med underskudd). Skjønt når DHT betalte 68MUSD for (scrubber?)2016 (eco light?), og stålprisene har lagt seg på litt mer hyggelige nivåer, så kan det jo være at vi har sett bunnen på skipsverdiene - i så fall så kan jo Mr Market finne på å sende kursen opp (men om skipskursene skal opp eller ned frem mot sommeren bryr jeg meg fint lite om, jeg har ikke tenkt å selge aksjene mine nå uansett).

Ellers så var det en interessant avslutning i artikkelen du delte;
"Helt mørkt i horisonten er det likevel ikke. Oppgangen i oljepris og nedgang i lager viser at dagens fraktvolum er for lave og IEA sine tall denne uken viste at verdens oljeforbruk steg videre i fjerde kvartal til tross for nye coronautbrudd".
Har ikke fulgt helt med på hvor mye som gjenstår av flytende (eller landbasert) lager, men sist gang jeg så tallene (på flytende) så var vi ikke fryktelig langt unna det vi normalt har. Samtidig så har vi vel et lite vakuum akkurat nå som Kina skal ha nyttårsfeiringa si, så det er ikke utenkelig at vi faktisk ser ratebunnen nå og at Q2&Q3 blir litt mindre ille enn hva vi nå ser. I så fall kanskje Mr Market finner ut at HUNT har bunnet.

For HUNT sin del så er utbyttet (tilbakebetalingen) en potensiell liten joker også; vil folk selge aksjer før/etter utbyttet for å komme seg ut av ørkenvandringen? Vil folk bruke utbyttet til å kjøpe flere aksjer? Hvis halvparten av aksjonærene bruker halvparten av tilbakebetalingen til å kjøpe aksjer så er det (med ny kurs 2,5kr ex dato) 10% som skal kjøpes... Kan jo være at HUNT også klasker til med mer tilbakekjøp - uten at jeg skal spå noe der (P/NAV er som nevnt "høy"). Det kan jo også være en litt psykologisk greie siden 2,5kr høres mye billigere ut enn 3,5kr. Ikke at det er noe rasjonelt ved å flokke til HUNT på 2,5kr ex i stedet for på 3,5kr før ex, men det er jo mye urasjonelt i markedet og siden HUNT tjente ca 1kr i 2020 (40% av "ny kurs") så viser det jo litt av potensialet når vi kommer ut på andre siden.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.