Grønne aksjer

Rockall
23.01.2021 kl 12:43 4212

Ja, det er et komplekst bilde. Jeg tenker at etter all vannkraftutbygging i Norge, med alt det medførte av kraftlinjer, hytter og veier som gjorde de indre områdene i fjellheimen lett tilgjengelig, så forsvant mye villmark og villmarkspregede områder. Det var ikke i bevisstheten at det skulle være igjen større villmarksområder, og sånn sett ser de store norske vannkraftutbyggingene ustrukturerte ut. Det kunne f.eks. ha blitt mer utbygginger i visse områder for å spare andre.

Når vindmøller nå truer flere gjenværende villmarkspregede områder og andre naturkvaliteter, så er visse røde flagg oppe. Området Storheia på Fosen er allerede ødelagt av vindmøller, i et område som i alle fall før var villmarkspreget, med små og svært få inngrep. Sjekk ut på kartet. Vindmøllene står nå helt inntil det store Hildremsvatnet naturreservat (skogsreservat)! Ja, jeg har vært det flere ganger... Meget uheldig sak, og attpåtil var det urfolkshensyn som ble fullstendig overkjørt. Skammelig.

I havet er det flere «ledige» områder å ta av, og selv om også bølgekraftparker ikke vil være helt uten interessekonflikter og inngrep, så mener jeg at de også kan skape frisoner for sjøbunn og flere arter av fisk. Flere steder, som i overbeskattede farvann, så kan dermed bølgekraftparker kunne bidra til noe positivt. Bare hva jeg tenker, men at energitettheten i bølger er suveren, det er det ingen tvil om. Da skal det gå at å hente ut mer elektrisk strøm per beslaglagte kvadratmeter enn for vindmøller, i det minste etter at bølgekraft har kommet enda lengre. Mer elektrisk strøm per beslaglagte kvadratmeter, og ift. benyttede innsatsfaktorer og driftskostnader på sikt, det må da være et godt poeng for bølgekraft. Her tror jeg bølgekraftparker vil knuse vindmølleparker. Framtida gir svar...

OCE er heldigvis ikke avhengig av Norge i det hele tatt for å oppnå suksess! Det har skjedd også før at gode norske konsept for fullt har blitt oppdage fra utlandet, ikke fra Norge. Det ser ut til at det går den veien for OCE også... Samme for meg.
Redigert 23.01.2021 kl 12:57

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.