Grønne aksjer

JonasKr
23.01.2021 kl 17:17 3006

Helt enig, og applauderer det grønne skiftet. At etterspørselen etter olje vil være lavere om 10 år enn nå stiller jeg meg imidlertid svært tvilende til, da tror jeg som nevnt man glemmer hvor stor del av verden som lever i betydelig fattigere kår enn oss. I Europa bor under 10% av verdens befolkning.

Selv i Norge tror jeg man snart vil møte betydelige utfordringer. Elbil er i stor grad en sekundærbil, og den passer perfekt for folk med enebolig eller rekkehus m/egen parkeringsplass og enkel lademulighet. Elbil er jo så langt (som er blitt mye kritisert) en subsidiering av den mer velstående delen av befolkniningen (noe som AP burde tenke på hvis de vil vinne tilbake velgere, også påpekt av Jan Bøhler). Du finner ikke mange Teslaer i Groruddalen, men svært mange på Ullevål Hageby. Så er det jo som de nye elbil-eierne Bård Hoksrud og Siv Jensen sier: "Vi betaler da ikke mer avgifter til staten enn nødvendig" 😀. Elbil jaja, miljøengasjement?... Meeh. Staten har store skattetap på elbiler og enorme inntekter fra fossilt. For hver elbil som kjøpes i stedet for fossilt så svir det i statskassa. På et tidspunkt må man ikke bare gjeninnføre normale skatter på elbil, man må finne en erstatning for de enorme avgiftstapene fra fossilbiler (både kjøp av bil og bensin). Det skal nok bli tøffe diskusjoner når momsfritak på elbil må settes opp mot helsehjelp og rause fødselspermisjoner 😀.

Det er jo liksom det paradoksale her, eneste grunn til at vi har råd til en nullskattelegging av elbiler, er olje 😀
Redigert 23.01.2021 kl 17:25

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.