IKT og Tech

RyddigSamtale
23.01.2021 kl 19:03 2730

Er ikke noen analyser ute, men jeg har prøvd å regne på den. Nå er det slik at aksjemarkedet priser en aksje fram i tid og de fleste aksjer handles på 2024 og 2025 multipler. Jeg mener at aksjen skal mange hundre % opp. Også spørs det på avtalene som kommer og størrelsen på de, men med dagens kurs og at de forespeiler 1-2 avtaler som er noe mindre i volum enn BNP paribas sin + 4-6 avtaler i tillegg.

De forventer 20billion EURO fra BNP avtalen i 2024/25 som er konservativt har de uttalt i presentasjonen sin. Så om de "kun" får en vekst på ytterligere 30-35BN euro i tillegg til dette de neste 3 årene så vil de ha 50 bn euro på deres plattform. Ved 50BN euro vil selskapa handles på en P/E på 6. Og P/E på 6 som Fintec vekstselskap er i mine øyne latterlig lavt priset.

Om de skal ha 1-2 avtaler som er mindre en BNP sin + 4-6 avtaler i det andre segmentet (ref. presentasjon). Så har jeg lekt litt med tallene og kommet fram til flere scenario hvor de har beløp på 58bn til 111bn billion euro på sin plattform i årene 2024-2026. + en 4 års innrulleringsplan så avtaler som blir signert i 2024 vil ikke vær i full drift før i 2028. De vil med andre ord ha eskalerende vekst/inntjening.
Med 111 billion euro på sin plattform i 2026 vil de handles på en P/E på 2.6.
Ved 69milliard euro i 2026 vil de handles på en P/E på 4.23.

De forventer med andre ord allerede 20milliard euro fra BNP avtalen + de har ett par andre avtaler som vil bidra + de skal signere en avtale i januar som vil føre til 50% økt inntekt og resultat har de sakt (ref til artikler og pressemelding). Så vi kan kanskje forvente at 30milliard euro allerede er sikret fram mot 2024? Da trenger de i så fall kun 20-25milliard euro i økt inntekt på sin plattform.

Selskapet har med andre ord 3-4 år på og signere avtaler som vil føre til 25-30milliard nye euro på sin plattform. Dette vil etter min beregning prise selskapet på en P/E på rundt 5-6. Det er vanskelig å anslå en kurs og og avtaler er tross alt ikke underskrevet enda. Men jeg tror aksje skal mange hundre% opp.
Om de kun har de 30milliard euro som er forespeilet og med de marginene de selv har uttalt så vil aksjen handles på en P/E på 10 i 2024. Det viser seg at teknologi vekstselskap prises ofte på P/E på 20-50. Så kan dere selv anslå en fornuftig prising av selskapet.
Redigert 23.01.2021 kl 19:13

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.