Grønne aksjer

utkant
24.01.2021 kl 13:34 2738

Jeg har som tidligere sagt ingenting imot batterifabrikken, eller Freyr. Bare så det er 100% klinkende klart.

Men hvor skal du bosette arbeidere med familie i en by som ikke har nok boliger? Det er jo et helt vesentlig spørsmål. Dere sier trøkk det inn i eksisterende boligmarked. Vi får arbeidere fra eksisterende arbeidsmarked.

Det er faktisk helt umulig å gjøre på grunn av:

a) veldig lav arbeidsledighet i Rana.
b) veldig få boliger til salgs i Rana.

Det må da enten en storstilt boligbygging til. Minst 500 hus må bygges. Og det må påbegynnes NÅ om det skal stå klart når fabrikken åpner. Hvis ikke må arbeidere bo jævlig langt unna i de nærmeste byene som ligger rundt to timers reisetid unna. Da blir spørsmålet hvor villig arbeidere er til å jobbe på fabrikken.

Ringvirkningene vil være at det vil ødelegge boligmarkedet med skyhøye priser både på kjøp og leie. Det lille universitetet som kommunen har blir garantert skadelidende da ingen vil ha råd til å studere der. Ungdommen vil flytte fra kommunen siden kostnadene vil bli for store. Jeg selv vurderer allerede å flytte på grunn av dette. Det er derfor jeg diskuterer dette. Vil Rana ha Freyr og en økt befolkning så bør boligbygging starte NÅ!

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.