Shipping

ks1977
25.01.2021 kl 13:18 3635

Skraping er bare en liten del av kaka, og kanskje feil fokus. Det er (minst) to forhold som er vesentlig mer betydningsfullt enn skraping;
1) Bunkersspread ECO vs vintage. P.t synes denne å være på "usle" 10k, ned fra 25k i sommer. Kan bli vesentlig høyere (avhengig av oljepris samt spread VLSFO/HFO). I tillegg stiller ECO først i køen og har høyere utnyttelse enn vintage
2) Nye krav til maks CO2-utslipp pr tonnmil som antageligvis får tilbakevirkende kraft for eksisterende skip. Dette vil i seg selv både føre til økt "etterspørsel" (les; en stor andel av verdensflåten må redusere hastigheten for å overholde kravene hvilket vil redusere tilgjengelig skip), men vil forsterke inntjeningsevnen til ECO vs vintage (ECO kan opprettholde hastigheten og dermed få flere turer på samme tid enn det vintage får lov til). Hvor mye dette vil utgjøre er det vel dessverre for tidlig å spå, men det har lite for seg å introdusere et nytt regelverk som ikke har noen effekt...

Så er spørsmålet; hvor lenge vil et market hvor 25% av flåten lekker penger kunne vedvare? Historisk sett så er det ikke lange periodene vi har hatt med rater under 20k for VLCC, hvilket er CBE for HUNT... Vil dette være annerledes denne gangen? Hvis ikke så må enten en del av de 25% skrapes, eller så må etterspørselen opp (f.eks ved punkt 2 over). I begge scenario så bør HUNT komme godt ut av det (men det kan være vesentlig forskjell i hvor godt)

Ser ut som at vest-afrika er stedet å være nå - vesentlig over de "offisielle" ratene på ca 0, selv for vintage scrubber;
25.01.2021 Eliza (2008 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/China WS 37.00 CNOOC Feb 17-18 Dynacom (TCE: RV USD 9.3K @ 78.73 days / Actual USD 7.71K @ 87.59 days) 5.13 idle days

22.01.2021; Elizabeth I.A. (2004 - +15 Years Scrubber) On Subs WAfr/ECIndia $2,450,000 IOC Feb 15-16 Maran Tankers Management [+16 years old vessel] Demurrage USD 25K (TCE: RV USD 10.96K @ 62.03 days / Actual USD 10.82K @ 62.07 days) 0.05 idle days

22.01.2021; Ithaki (2011 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/East WS 35.00 CSSA Feb 12-15 Dynacom Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 8.13K @ 67.9 days / Actual USD 4.82K @ 82.65 days) 4.48 idle days

22.01.2021; Hojo (2013 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/China WS 33.00 Chevron London Feb 10-11 Tankers UK Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 11.51K @ 78.92 days / Actual USD 10.93K @ 84.3 days) 0.63 idle days

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.