Shipping

ks1977
25.01.2021 kl 15:22 3751

Da er vi sterkt uenige (evt så har jeg ikke klart å formulere meg godt nok).

Økt tilbud (større skipsflåte) = redusert pris. Redusert tilbud (mindre skipsflåte) = økt pris
Økt etterspørsel (mer tonnmil) = økt pris. Redusert etterspørsel (mindre tonnmil) = redusert pris.
Burde kunne være enige i det.

Når det nye regelverket kommer på plass hvor det settes grense på maks tillatte CO2-utslipp pr tonnmil, så betyr det at de gamle damene (som spyr ut mye mer CO2 pr tonnmil enn HUNT sine skip) må redusere farten (og/eller gjøre tiltak for å redusere utslippene) hvis de i det hele tatt får lov til å seile (det tror jeg de får, skjønt det er fullt mulig at de ikke får lov til å legge til kai i EU og kanskje heller ikke i USA under Biden). Dette vil endre på tilbud-etterspørsel forholdet (spesielt i et godt marked hvor vi i dag kan øke farten for å øke tilbudet, det er noe en stor del av flåten ikke vil kunne gjøre når regelverket trår i kraft).

Som du er inne på så vil det også påvirke TCE. Her er jeg spent på å se hvor lenge vi kan ha et marked hvor ratene på VLCCer er under HUNT sin CBE på 20,5k. Historisk sett, før IMO2020, så har det vært begrenset hvor lenge det har kunne vedvart. Nå, når flåten er eldre enn noensinne og vi også har IMO2020 så burde det ikke vare lengre enn det har gjort i historien (kan dog være noe kronglete i år til vi kommer opp i normal oljeetterspørsel).

En annen ting som er relevant er hvordan corona har endret oljeproduksjon og -etterspørsel; vil riggene i USA komme tilbake 100% eller vil Saudi ta markedsandeler? Ser ut som at vi har fått en viss fortgang i nedleggelse av gamle raffineri i vesten til fordel for nye raffineri i østen. Dette vil også ha en effekt inn i tankmarkedet (sistnevnte antageligvis negativt for råolje og positivt for produkttank)

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.