Shipping

ks1977
25.01.2021 kl 18:38 3534

Det var nok ment med motsatt fortegn, nemlig at det er "umulig" å seile så SAKTE som 7 knop.

Skip (vel, i stor grad motorene) har en viss rekkevidde på fart som de er designet for. Ved for lav hastighet så vil motorene være ekstremt ineffektive (og føre til mer slitasje) slik at det i praksis er en grense for hvor sakte et skip "kan" (les; vil) seile.

At skip reduserer hastigheten for å redusere drivstofforbruk er dog en kjennsgjerning (slow steaming, eller til og med super slow steaming), skjønt det avhenger både av bunkerspriser og ratene (fjor vår med lave bunkerspriser og knallsterke rater oppfordret /ikke akkurat til super slow steaming)
https://www.euronav.com/media/1157/eco-ships-not-worth-investing-in.pdf

Når det nye regelverket trår i kraft så kan gamle skip bli tvunget til å super slow steame på permanent basis, mens ECO kanskje kan dure på så fort de bare vil/klarer. Hvor mye vintage-damene har å gå på hadde vært interessant å dykke i - kan man finne på å si at enkelte skip rett og slett forurenser så mye selv på optimal fart at de ikke får seile mer, eller vil de i så fall få unntak (i motsetning til IMO2020) og få lov til å slippe ut mer pr tonnmil enn ECO?

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.