Grønne aksjer

monitor1
26.01.2021 kl 01:25 2744

Det er riktig at alle COVID scenarioer, fra det engelske selskapet, med røtter i det høyreekstremistiske rikmansvelde, som EU ( og Norge) kjøpte tjenester ifra og la til grunn for sin handlemåte, var fullstendig feilslåtte. Også oljeservice har gjort det mye bedre. SUBC har doblet seg siden da. SUBC er forøvrig best i klassen av de store. Men allikevel så er optimismen nå for stor, og realøkonomien vil også innhente SUBC. Den grønne omveltningen tar dessuten alle subsidier, som før gikk til oljeindustrien. Jeg har stor tro på at SUBC på et eller annet tidspunkt vil klare å bli mye grønnere, men det vil ta flere år, og imens så tørker oljeindustrien inn raskere enn forventet, mens havvind har nå nettopp nedjustert sin utbyggingstakt ( muligens at teknologien utvikler seg nå så raskt at det er lønnsomt for utbyggere å utsette og justere sine prosjekter).i konkurranse om havvind er det nå mange tidligere spesialiserte oljerelaterte virksomheter som retter sitt virke mot det ( Cadeler for eksempel). SUBC og peers er i en utfordrende situasjon, med mange strategiske hensyn og valg å ta, og dessuten vil en slik omstilling være kapitalintensiv. Nå er det nok gratispenger i omløp, noe som kan redusere alke disse effekter jeg nevner, men jeg er ganske så sikker på at SUBC i nær fremtid ikke klarer å forsvare dagens kurs. Det ville ikke forbause meg om kursen er rund 65 om noen måneder.
Jeg har den på min watchliste ( hvor det er omtrent 12 favoritter), og her er det veldig mange faktorer som vil avgjøre hvordan de vil klare seg fremover.
Så lenge det ikke skjer noe forbedringer i rammebetingelser, og så lenge selskapet har kun et grønt skjær over seg er den ikke aktuell å investere i.
Det er norsk sokkel som holder den oppe, og norsk sokkel. er utsatt.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.