Bil og motor

Basse
27.12.2018 kl 19:24 1898

Den mest solgte bilen i Norge er en bruktbil. Folk vil helst ha bil uten å måtte punge ut for de første 1-3 årene med verditap.
Salget av biler i Norge har fallt i lengre tid pga eksportstopp i EU grunnet produsentenes tilpasning til WLTP/ Euro 6d. Stadig færre vil ha nye biler og omsetningen av bruktbiler er rett og slett fantastisk. Brukt dieselbil med 4x4, rikelig med bagasjeplass og hengerfeste er sterkest etterspurt.
På kaia i Drammen har det i drøyt 3 måneder til tider vært omtrent tomt for nye biler.
Men nå er parkeringsområdene i ferd med å fylles og i løpet av de neste månedene vil bilsalget kunne normalisere seg ettersom forhandlerne igjen etterhvert kan tilby de vanlige bruksbilene (ikke kun nisje-batterikjøretøy). Problemet i 2019 vil være å friste kundene med ny bil når finansiering skal hentes i et marked med oppadgående rentebane samtidig som eiendomsprisene i storbyene er ifare for å stagnere. Alt tilsier at det er ikke "lurest" å hive seg på en leasing eller lån til ny bil med flytende rente nå...

Det er fare for at Norge kommer til å se det laveste salget av ny bil på 10 år i 2019. Og selges det under 100 000 nye biler i Norge over en 12 mnd periode 2019-2020 skal jeg være den siste som er overrasket.

Verkstedprisene på biler som er 5 år og eldre er fallende mot index, det er slik markedet fungerer nå, jo eldre bil, jo mindre elektronikk, jo billigere bilhold. Mekaniske komponenter er historisk billig takket være den store konkurransen i netthandel og mellom verkstedkjedene. Men dette gjelder ikke for elektriske kjøretøy, der er det motsatt, og det er naturligvis pga batteri og elektronikk er det som ryker på disse.
Redigert 27.12.2018 kl 19:39

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.