Bil og motor

Basse
28.12.2018 kl 10:43 1612

nei, det er heller ikke poenget

poenget er at når en EV bil eldre og batteriet slitt/elektronikken svikter, så er det dyrt og vanskelig å få tak i delene og dyrt og vanskelig å få jobben gjort

er du så uheldig at du sitter med en sliten Tesla så må du på et Tesla-verksted

en vanlig bil kan du fikse det meste omtrent selv, hjemme i garasjen eller få en nevenyttig bekjent av en bekjent til å hjelpe deg for en billig penge
om du ikke har kontaktene så er det tusener av rimelige verkstede innenlands og utenlands som vil ta jobben

satt på spissen selvfølgelig, men EV eldre enn 5 år (etter at de fleste har passert garanti) er og blir virkelig en utfordring å eie

Drar du til en VW forhandler får du ofte time samme dag nå, markedet er blitt skremt vekk fra merkeverkstedene pga de høye prisene sammenlignet med prisen hos de frie verksteder som gjør service/reparasjon med uorginale (men like gode) deler.

Lys, bremser, understell, dette er de vanligste feilene på EU kontroll, og det er ingen forskjell basert på om man har el-motor eller dieselmotor.

Når det koster f.eks ca 3000 å skifte en lyspære hos merkeverkstedet og et fritt verksted gjør det samme for ca halve prisen, og dette er slik det er for de fleste ganske enkle mekaniske jobber, ja da må Nissan, VW & Co ikke syte over at de får lite å gjøre. Hvorfor skal f.eks merkeverkstedet ta mer betalt bare for å gå gjennom EU sjekklista?

Det jobbes med å justere prisene blant merkeverkstedene slik at de ikke fortsetter å ligge langt over de frie verkstedene, så kanskje vil vi oppleve at prisene faller, hvis ikke vil de på sikt bare kunne "pakke sammen".
Redigert 28.12.2018 kl 11:20

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.