Finans og forsikring

Stan82
10.02.2021 kl 23:39 3367

Riverstone skrev
Nja... ikke overdriv. Dagens regelverk forbyr at låneformidleren har interesser i kravet eller inndrivelsen, og det oppnevnes derfor alltid en sikkerhetsagent eller 3. part som står for inndrivelsen. Kredd bruker Lindorf, Oblinor bruker et/flere advokatfirma, og Monner varierer. Viss Monner går konk mener jeg oppfølgelsen overtas av SR-bank (eier)? Det er mulig jeg blander på siste, men poenget er at det brukes 3. part. Dette står også besvart på Q&A hos de fleste aktørene. (Typ. " Hva skjer med lånet mitt om NN går konkurs?").

Og at det er mange dårlige betalere, er nok også litt i overkant. Selv vært involvert i 2 konkurser på Monner, hvorav den ene hardt rammet av Covid-19 - alle permitert og daglig leder/eier tok ikke ut lønn i perioden april-nov.,, så de prøvde virkelig. I tillegg har jeg flere lån eksponert mot reiseliv, og forventer sef. at ikke alle klarer seg i disse årene. Uansett: det er flere dårligere bet., ja - i den forstand at betaling er forsinket - men ikke mange går i fullt mislighold. (Men den båten du omtalte var jo en katastrofesak, så skjønner skepsisen, for å si det sånn).

For øvrig publiserer både FP, Monner, Kredd og Kameo statistikk på sidene sine. Det er klart det er risiko, men tapsprosenten er ikke urovekkende høy - særlig mtp. at flere av disse fortsatt er ganske ferske grunder-bedrifter , og naturlig nok går på noen blemmer og barnesykdommder undervegs.

Som investeringsobjekt er det så-som-så, det kan vi være enige i, men det er langt fra noe pyramidespill.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.