Aksjeamatøren
14.02.2021 kl 01:42 3155

Du har rett, hvilken aksje som er best er et definisjonsspørsmål. Regner med de fleste vil ha mest penger på kortest tid, men fakta er at de store investorene alle har bygd opp formue på research, disiplin og tålmodighet. (Og selvfølgelig tradet litt på flaksen) Leste litt på pgs tråden og begynte å komme noen saklige innlegg der og ikke bare Pgs skal til himmels kommentarer. Fikk svar på shortposisjonen og kommer nok til å holde et øye med pgs og trade den. Går ikke inn på disse nivåer siden den fort kan opp og ned flere % på en dag helt uforutsett. Bryter den 5,60 kjøper jeg meg mest sannsynlig inn for en trade, daler den prøver jeg å treffe nærme bunn. 5000% fra dagens kurs? Veldig optimistisk med en kurs på 260kr. Da vil selskapet være verdt over 100milliarder. Klarer Pgs komme seg mot 30-40kr bør man være fornøyd tenker jeg. Selskapet har gått jevnt nedover siden 2012 med en liten opptur rundt 2018. Som flere nevner er det den store gjelden som preger kursen, samtidig at kontrakter til nå uteblir. Triggeren er som du nevner at oppsiden blir stor. Som sagt har jeg lagt Pgs i fiktiv portefølje så jeg kan dra den fram og bare se for gøy. kan anbefale deg det samme, bare legg mseis, pgs, sbx, osv i fiktive porteføljer og kikk på dem om 1-2år. :)

Har ikke kunnskapen friskt i minnet lengre ettersom jeg har lest meg opp i nye selskap og ikke oppdatert meg på annet enn guiding og kontrakter siden i sommer. Husker at seismikk ikke bare er seismikk. Du kan ikke kjøre hele sektoren under en kam. Les litt i eldre tråder for et år siden. Om segmentskiftet fra streamer til noder og det ser ut til å inntreffe, ihvertfall sanker mseis inn kontraktene.
Jeg tror kundene er meget bevisste på dette og kommer ikke til å hive ut kontrakter uansett selskap kun fordi verden vil å få et etterslep som må dekkes inn. Oljeselskapene er avhengig av gode data for å kunne overleve, så det er ikke på letingen dem vil spare pengene. Mseis har en unik mulighet til å tilpasse seg markedet i gode og dårlige tider. Og ved økt behov kan dem også øke kapasiteten med flere 100%. Det er ihvertfall dette som gjorde at jeg gikk inn i mseis i sommer langsiktig pga posisjoneringen, segmentskiftet og fleksibiliteten. Og med en supersyklus som du tror kommer kan også selskap som mseis gå flere 100% fra dagens kurs.

Som du sier skal hele sektoren få seg et løft ser det ut som, så man vil mest sannsynlig tjene penger uansett hvor man setter dem nå, men det er sjeldent dumt å følge pengene. Ligger ihvertfall 298% i pluss i mseis til nå og bikker nok 350-400% etter Q4. Pgs må komme seg opp 16-20kr bare for at jeg skal ligge break even om jeg hadde kjøpt pgs framfor mseis. Tror absolutt pgs vil få seg et løft, prøver bare å si mseis ikke bare er en kjedelig sirupaksje om man har litt tålmodighet. Klarer pgs å synliggjøre noen verdier så vil nok også pgs reprises. Kontrakter som genererer inntekter er og blir uansett nøkkelen for solid oppgang.