Farma

Lim Gordon
19.02.2021 kl 19:57 2197

I langt yngre år hadde jeg en sjef som lærte meg følgende: «Den som sitter på penga har alltid rett»! Ved å strekke det litt, var det også hva livet lærte meg. Det regner jeg med at livet har lært Trond Mohn også, som har levd et liv omgitt av millioner og milliarder. Selv har jeg nådd Mohn’s alder uten slike levevilkår. Men jeg har «alltid hatt til salt til maten», for å si det slik.
En mann som selger bedriften sin og forteller omgivelsene at han gi skal pengene til veldedige formål, har min tillit. Det sier seg selv at han ikke vil besudle sitt ettermæle med å lure vanlige mennesker til å investere i noe han ikke har tro på selv. Men han vet at det er inntrykket verden vil sitte igjen med, hvis han forteller omgivelsene mer enn han bør og lar børsen suse. Nei, tvert imot, han benytter kanskje børsen til å forhindre det, ved å avtale med Godfrey, som primæraksjonær at han skal selge noen av aksjene sine, mot kompensasjon. Og kanskje lar han noen av aksjene sine gjøre en bremsejobb også, slikt er jo mulig. Det går, så lenge etterspørselen ikke blir overveldende.
Jeg har aldri opplevd noe av det jeg antyder ovenfor. Men jeg har opplevd det motsatte. Aksjonærene og andre ble i årevis holdt med godt prat, som ga næring til børsverdien. Så, plutselig var alt over, hovedmannen ansatt i et annet firma, og det var spørsmål om det noen gang hadde vært substans i hausingen.
Jeg har ikke filla peiling på det dette dreier seg om, men ser dere over skulderen så godt jeg kan. Dette går veien, det er jeg overbevist om.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.