Grønne aksjer

100Bagger
02.03.2021 kl 22:52 4735

I bunn og grunn. Det har skjedd 2 operasjoner relatert til HAV spin off.

1. Den rettede emisjonen i HAV som reduserte HYARDS eierander til 85%. 18 pr aksje var uten tvil opplevd som en stor rabatt. Mange opplevde nok dette som litt skuffende og det førte til økt opplevd usikkerhet. Det i seg selv resulterer ofte i kursfall fordi folk selger når noe de opplever usikkerhet (men opplevd usikkerhet trenger ikke være faktisk negativt som du påpeker). Vi kan da si at HAV ikke fikk inn nok penger for utvanningen til at HYARD aksjonærene gjennom sitt eierskap burde/skulle være fornøyd. Måten å kompensere dette på nå, må være å bringe noen HAV aksjer under direkte kontroll til HYARD aksjonærene. Altså utbytteaksjer. Det vil og ekskludere de nye HAV aksjonærene og det tror jeg er en moralsk seier for mange som er litt smågretten.

2. Det direkte salget HYARD gjorde av HAV aksjer som hentet inn 120 mill må jo HYARD aksjonærene være fornøyde med. De fikk 120 mill for den eierandelen og dette har gått direkte til aksjonærene som nå har fått et gjeldsfritt HYARD. Igjen kanskje i billigste laget, men greit nok. Disse 120 millionene var jo av den aller største viktighet.

I oppsummering, så er jeg da enig i at folk kanskje kan være litt gretne vedr den rettede emisjonen, men neppe pga. salget HYARD gjorde. Bruk av salgbare tegningsretter ville tatt eksisterende aksjonærers interesser bedre i vare, og også utsatt eksisterende aksjonærer for mindre volatilitet. Jeg synes Fearnleys råd til HYARD har vært litt amatørmessig her. Og når man i tillegg mener aksjen gikk for billig så er det ikke noe å si på at HYARD aksjonærene vil ha HAV aksjer direkte under egen kontroll. Ikke alle har uendelig perspektiv på investeringen sin. En stor del av retail kapitalen har mye kortere perspektiv. Og dette er 2021, ingen kan avvise viktigheten av retail kapital. HYARD bør derfor også se til sine mindre aksjonærers ønske her og gi utbytteaksjer. Det er forståelig fra flere perspektiv. Utbytteaksjene kommer nok også forøvrig så snart litt over 500 mill byggekredit har forsvunnet ut av regnskapet.

Når det gjelder CEO så tror jeg ingen tror han tar beslutninger alene, men de forventer nok at han tar med synspunkt til styremøtene.

EDIT: Det vil vise seg på Torsdagen hvem som kom inn som eiere i HYARD. Dersom NEL, SAGA eller EVERFUEL kom inn så kan jeg være tilbøyelig til å si at emisjonsrabatten var verdt det. Vi får derfor se hva som skjer på Torsdag. NEL som aksjonær vil sende HAV høyt fra start.
Redigert 03.03.2021 kl 00:20

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.