Olje

really
10.01.2019 kl 10:39 3501

P.t. har de ubetydelige inntekter ift børsverdi. I Q3 var det 116 MNOK i salg og 66 MNOK i tap, så de er priset utelukkende på forventning.

De har en oppgitt ordrereserve som dekker store deler av 19 og det blir ikke økt salg som endrer dette bildet i særlig grad før i 20 når fabrikken de bygger er ferdig.

Hele selskapets verdi er basert på at salget skal ta av etter 20. I bunnen av det ligger en kontrakt med Nikola på å levere fyllestasjoner for hydrogen i US. Selskapet vegrer seg for å gi opplysninger om hvor stor denne kontrakten er og hvilke elementer som inngår. Det er svært sprikende oppfatninger både om pris pr stasjon, hvor mye Nikola bidrar med i finansiering av arbeidskapital, hvor lang tid leveransen skal gå over og kapasiteten på fabrikkene, både den som skal bygges på Notodden og den de har i Herning. Derfor er det umulig å danne seg en begrunnet oppfatning av hva inntekter og resultat skal være i selskapet. Å investere her er litt som å delta i et pyramidespill. Er en tidlig ute kan det være penger å tjene, men når realitetene kommer på bordet kan det bli trangt i døren.

Det skal legges til at Nikola p.t. har vist frem 2 prototyper av trucker/ trekkvogner med fuelcell som kraftkilde.De hevder å ha godt over 10 000 trucker i bestilling og skal bygge et stort antall fyllestasjoner i US og vurderer også andre deler av verden. De har alliert seg med solide underleverandører til bilindustrien, så industrielt ser det bra ut. Finansmarkedene ser potensialet i H2 som energibærer i en utslippsfri fremtid, så finansieringen burde også gå greit gitt at ordrereserven er reell.

Utfordringen ligger i byråkratiet i US og tillatelser til å bygge hydrogenstasjoner som kan ta tid, offensiv lobbying fra bilindustrien for å begrense mulighetene (elbiler er forbudt i en del stater i US og FC biler er elbiler) og ikke minst, et el nettverk i US som opererer nær kapasitetsgrensen allerede i dag. El forbruket har ligget stabilt i US de siste 10 årene, men viste en liten oppgang i fjor. US har vesentlig flere tilfeller av sammenbrudd i elnettet enn vi er vant til i Europa og det skyldes svakheter i mange ledd i nettet. Nikola venter at de skal ble en av de 5 største el brukerne i US og spørsmålet er om elnettet vil tåle denne økningen som kommer samtidig med et ventet kraftig økt salg av elbiler i US fremover.
Redigert 10.01.2019 kl 10:51

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.