Olje

really
17.01.2019 kl 11:05 5888

Iflg dagens presentasjon skal capex for 1 kw kapasitet være i underkant av 500 USD, altså i nærheten av 4 MNOK pr MW. De bør vite det siden de skal produsere utstyret som koster mest i installasjonen. Det betyr at Nikola skal invester rundt 4 milliarder NOK i hydrogenproduksjonen for 28 fyllestasjoner. Mesteparten av dette går til NEL, men det inngår sannsynligvis andre kostnader som dekkes av Nikola også, så NEL får ikke hele beløpet.

Selve fyllestasjonen kommer i tillegg. Hvor mye en fyllestasjon koster har jeg ikke noe forhold til, men det er enklere mekanisk produksjon. Om jeg skulle gjette, ca 20 MNOK /stasjon, men her kan jeg være helt på jordet. Folk som kjenner kostnadsstrukturen for bygging av bensinstasjoner eller helst hydrogenstasjoner kan sikkert korrigere meg.

Summerer vi sammen dette så vil 28 stasjoner representere en omsetning på 4 - 5 milliarder NOK over 3 år med et dekningbidrag på 30%.
Det er litt over det dobbelte av det de har i dag bare på denne kontrakten.

Utfordringen er at de bruker hele kapasiteten på den nye fabrikken slik at de ikke kan ta på seg større oppdrag for andre. Samtidig har fabrikken i DK større kapasitet.

For meg indikerer dette at NEL allerede nå bør være i gang med å planlegge (de) neste fabrikk(ene) for elektrolyserør.
Redigert 17.01.2019 kl 11:07

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.