Shipping

Surik
22.01.2019 kl 23:21 20344

Jeg har en del GOGL som jeg selvsagt har troen på, men disse har jeg hatt siden 2015 (har økt beholdningen underveis) og har egentlig ikke hatt så mye fokus på IMO2020. I tillegg sitter jeg med en post TNK som jeg ikke har bestemt skjebnen for enda. Som du kanskje har fått med deg gikk de nokså tidlig ut og proklamerte sin skepsis til scrubbere, men på slutten av fjoråret var de ikke helt sikre likevel.
Jeg er usikker på hvem man skal satse på for å profittere mest på IMO2020, derfor vil jeg nok hvis det skal handles foretrekke selskaper med erfaring og "track record" innen shipping, relativt ung flåte og ikke for mye gjeld. Golden Ocean har for eksempel en snittalder på flåten ~5 år, for capene ~4. Av en total flåte på 46 caper skal de installere scrubbere på 20+opsjon på 5 til. Det begynner allerede å bli en del av disse ute på de syv hav: Per november 2018 hadde 367/1801 caper installert scrubbere og anslagsvis 662 (dvs. ca 1/3) vil ha det innen 2020. Om rederier som ikke har valgt å gå for scrubbere vil bli vinnere avhenger vel av prisen på MGO og her skulle jeg gjerne hatt en krystallkule.
Det jeg tror og håper på er at IMO2020 vil føre til opphugging av eldre tonnasje med høyt drivstofforbruk.
Forhåpentligvis er salget av capesizen "Confidence 1" fra NS United begynnelsen på en positiv trend. Skipet skulle rundet 20 år nå i februar og etter planen gjennom 4. SS. Nå kjenner ikke jeg skipets beskaffenhet i detalj men det ble nå besluttet å skrape det.
Ifølge en oversikt jeg fikk fra Empire her på forumet er 46 av capesizene >120 000 dvt 20-24 år og 32 er >25 år.
Gitt at det er anslått levering av 86 (4,8%) caper i år vil for eksempel skraping av de >25 år og halvparten av de 20-24 år (3,1%) gi en netto flåtevekst på 1,7%. Dersom DNMs "IMO impact" i tillegg slår til ender vi da på null flåtevekst for caper i 2019. Dette tror jeg faktisk kan skje.
Når det gjelder tidspunkt for skraping regner jeg med dette kommer jevnt utover året og sammenfaller med datoen for SS (som igjen er avhengig av når på året skipet i sin tid ble ferdigstilt/initial classification).
Satser på et godt skrapeår i bulk nå og så lenge Asia fortsatt skal ha jernmalm og kull er det håp.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.