Offshore

masekråka
16.04.2021 kl 07:36 7616

Det er jeg helt enig i om Dnb analysering.
At Dnb q1 drar opp Estimatene totalt sett blant analytikere som er bull men som har langt lavere og mere edruelige estimater sier litt om Deres måte og manipulere negativt.
De må og bør også slå sammen ifris og segment rapporteringer og lese helheten.
De må også erkjenne at Gjelden som de har truet med vil medføre total utvanning som de har skremt vettet av mange burde nyanseres etter refinansieringen av forfall fra korte til lange forfall og med en nettogjeld som krymper kraftig siste 3 år.men de har samme kursmål 3kr selv nå som olja er langt over 50 usd og gjeninnhentingen av markedene etter korona vil bedre markedene.
Kostnadene som er redusert kraftig vil balansere lavere inntekter og 2 nye skip fra opplag med flere kontrakter fremover vil bedre topp og bunnlinjen.
Polarcus som mister kontrakter skal igjen innhentes av Pgs og Shearwater gir mindre prispress i markedet ellers.
Det er ikke tilgjengelig flåte og markedet kan strammes fortere enn om Polarcus fortsatt slåss om kontrakter for sin eksistens.
Og om Dnb har bommet på egenkapitalen noe jeg ikke tror kan være riktig så har analytikeren gjort en megablemme.
Ut fra antall skip i kontrakt q1 mener jeg segment rapporten leverte ganske som forventet,men Ifris rapport langt over og da spørs det hvilke tall avisene og analytikere vil bruke for og vri i kniven om det skal være noe negativt for det har blitt sånn at sier en analytiker noe hopper og danser media etter det.
Som sagt tidligere biblotek verdi 600-650 mill usd og nettogjelden 900 mill usd.Det priser resten av pgs med kontrakter og skip med utstyr til 250-300 mill usd der 7 av de nyeste skipene er i oppdrag q2.
De 4 siste nye skipene hadde en nypris på 1050-1100 mill usd og er bygd fra 2013 til 2018.
Prisingen av de 4 andre skipene er langt på vei helt nedskrevet og er fra 2010-1998.
2021 avskrives skipene med 10% og 5% av bibloteket og gir en lavere ek men tjener Pgs penger på drift nto cash(ebit etter skatt) vil ek falle noe mindre.
Restgjeld på skip er 299 mill usd q4.2020 samme verdi Pgs ønsker og redusere nto gjeld med.
Da vil nettogjeld være som Biblotekverdien.
Om markedet henter seg inn mener jeg Pgs aldri har hatt et bedre utgangspunkt enn nå for og lokke til seg flere investorer så får vi se om Dnb gamle analyse vil gå til skamme igjen.De har hatt rett på en måte da aksjekursen har vært under 3kr i koronatiden men det var den gang og alle var vel enig i at det så mørkt ut,men nå er det helt nye kluter og forhold som er fakta.
Pgs har uansett 100 mill usd lavere bettogjeld enn for 1 år siden,det sier mye gvordan omstillingen er i Pgs selv under pandemien.
Redigert 16.04.2021 kl 07:37

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.