Handel

MwilliamM
SKATT 16.04.2021 kl 21:37 4113

Hei!
Har prøvd å google meg frem til svaret uten hell så da prøver jeg her. Og på forhånd, beklager. Det er fredagskveld. Det må være lov å spørre. ;)

Hvorfor er det slik at vi skatter såpass høyt som man gjør på aksjegevinst? 31.68%? Når ble det bestemt? Hvorfor har folk godtatt en såpass høy prosent?
Forsøker her ikke å starte en debatt, men søker heller svar da jeg oppriktig ikke helt forstår at dette er akseptert. At en tredjedel av all gevinst altså skal gå til staten. Og det er jo ikke heller et unntak sett i et mer globalt perspektiv. Selv i Frankrike, hvor befolkningen historisk sett har vært ganske flinke til å si i fra har de 30% skatt på aksjegevinst.
For all del, jeg er for skatt. Bare ikke alle typer, og ikke såpass høye satser på alt. Alt med måte. Det finnes jo til og med de som mener at den norske stat skal ha en del av gevinsten på kryptovaluta... Det er jo stikk i strid med selve grunntanken bak kryptovaluta.
Så hvordan har denne relativt drøye satsen på skatt av aksjegevinst vokst frem? Hvorfor holder det ikke med å skatte godt over en tredjedel av inntekten man jobber så hardt for? Hvorfor krever ikke folket mindre skatt av aksjegevinst?
Med fare for å ødelegge all saklig debatt, hva skjedde egentlig med gode gamle 10% finnerlønn?

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.