Aksjeanalyse

Rockall
KRAKK 02.05.2021 kl 15:07 197134

Varsellampene lyser rødt allerede, men grådighet og anabole steroider holder liv i dyret enn så lenge. Lave renter, støttekjøp, pengetrykking og låneopptak har ført til at det aller meste er skyhøyt prisa, fra aksjer og boliger til gull og kryptovaluta. Mange har sett denne filmen før, og den vil nok ikke ende godt. Det positive ganges opp, mens det negative dysses ned, og på sett og vis ser det ut til at koronaviruset allerede er glemt og gjemt fra enkelte hold. Det perfekte er prisa inn og vel så det, men når markedet gjerne priser inn det bildet det har av realitetene (eller grad av håp) noen måneder fram i tid, så kan dette fort gjelde for det negative også. Stemningen kan snu fort.

Ta noen knagger å skule mot:

The SKEW index
The Shiller PE ratio
The Buffett indicator
The price-to-book ratio
The VIX index
RSI-verdier
Amerikanske langrenter
Inflasjonstall
Gjeldsnivå
Signal fra sentralbankene

Mange har tungt belånte aksjer, egenkapitalbevis og fondsandeler kjøpt på allerede overprisede børser, og "alle" har verdipapirer. Pizzabudet og bloggbimboen på 20 har blitt aksjeksperter, og det er flust med nye noteringer av heller luftige visjoner. Dette hinter trolig om at endetida for denne syklusen kun er måneder unna. Det vil bli mer volatilt framover, tror jeg, og oppsidepotensialet herfra og ut året kan neppe være det helt store. Jeg tror at det begynner å bli nedadgående fra i høst en gang, med håp om returer opp igjen, men at tidevannet i markedene virkelig begynner å bikke den andre veien. Om jeg skal spå... Den store og bratte nedoverbakken, Stockageddon, starter 22.02.2022... Det vil bli gråt og tenners gnissel, og det griske mennesket går over glødende kull, glasskår og salt i anger og skam...

Ingen må be på sine knær for å få tilgang til denne tråden, selv ikke dere som tar så feil at dere er uenige med meg.
Redigert 03.05.2021 kl 08:51

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.