Offshore

ullebusten
06.05.2021 kl 09:42 3599

Mulig du har rett.

For meg var vinsjen bare dråpen, og direkte årsak var svikt på utstyret (som for øvrig ikke er en integrert del av WM fra hun var bygget). Flere har kommentert at sjekklister ved spoling etc. ville ha avdekket/indikert tidlig at noe var galt(som kunne avverget hendelsen). Så jo, dette blir igjen litt mannskap (og litt utstyr). Et uferdig design. Litt som om nye motorer skulle rulles ut før alarmsystem på temperatur, oljetrykk osv. var ferdig montert - da går det fort vest). En erfaren maskinist sjekker alt før oppstart, underveis osv., og stopper motoren momentant om det er tegn til et forløp. Har du en uerfaren maskinist så totalhavarerer motoren mens den uerfarne mannen står og klør seg i hode og lurer på hva som er galt. Presiserer at dette gjelder hendelsen med vinsjen, og at det ikke er et WM-integrert system.

Videre er WM den riggen med flest hendelser (ref. ptil) og når de ikke engang klarer å følge opp pålegg så sier det igjen alt om ledelsen(folk). Ikke rigg.

Tror ikke vi blir enige her, og jeg har allerede gitt deg kred (sammen med andre) for at flere av dere prøvde å advare oss om at "worst-case" kunne inntreffe. Noe jeg tilla for liten sannsynlighet for i min analyse. Jeg baserte meg på samtaler med ledelsen. Og, jeg klandrer ikke dem, for jeg tror kansellering kom som julekvelden på dem også (SDRL / NOL).

For meg er det viktig at dere som kan mye om rigg og drift fortsetter å være kritiske - da blir diskusjonen bedre og mer nyansert.
Redigert 06.05.2021 kl 09:55

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.