Offshore

tournelon
13.05.2021 kl 20:03 3597

Det er klart at hvis man skal ligge og bore året rundt i Barentshavet, så er WB bedre enn Cosl riggene. Jeg brukte bare Cosl som et eksempel fordi man har klart å presse ned fuel forbruket veldig mye på disse riggene (20 m3 per døgn i operasjon: https://www.cosl.no/news/energycontrol ). Til sammenligning bruker West Bollsta og Mira ca 45-50 m3 fuel per dag. De fleste DP3 rigger på norsk sokkel er ankret opp såfremt havdypet ikke er godt over ~400 m. De ligger da i Posmoor ATA, altså en kombinasjon av thrustere og ankere. Det er riktig at Cosl riggene ikke kan ligge i Barentshavet om vinteren, men nå var ikke Mira kontrakten i Barentshavet heller. Cosl Promoter har f.eks ligget på Haltenbanken og boret året rundt på Troll for Equinor uten nevneverdige problemer. Det er faktisk mer krevende å bore i Norskehavet enn Barentshavet. Det eneste som gjør Barentshavet mer krevende er lavere temperatur, som gjør at riggene må ha vinterklasse for å få lov til å bore der om vinteren.

GVA 7500 designet til Odfjell sine superrigger er vesentlig mer fuel effektivt av den enkle grunn at riggene er en god del mindre, samt at de også kun har 4 søyler. Deepsea Nordkapp som også er en CS60 rigg forbruker nok omtrent like mye som WB og WM, men den har til gjengjeld vist at den borer langt mer effektivt, og dermed bruker den også mindre fuel per brønn. Det er vel det som teller tross alt?

Når det gjelder fuel forbruket ved kai, så er dette noe jeg har hørt fra folk som jobber opp mot riggen, jeg kan dessverre ikke vise til noen artikkel. Da ble det sagt at forbruket når riggen ligger til kai (og kjører det meste av maskineri som normalt eks thrustere og borepakke), ligger på mellom 25 og 30 m3 per dag. Det skyldes primært størrelse på riggen, mye heat tracing ombord, og generelt store systemer (sammenlignet med en Cosl rigg som bokstavelig talt er halvparten så stor).

Det er bra at riggene har introdusert miljøtiltak, men la oss kalle en spade for en spade? Disse riggene er veldig gode på papiret, nesten like gode som Deepsea Nordkapp. Da synes jeg det er merkelig at det stadig vekk er miljø aspektet som trekkes frem. Dere burde jo heller snakke om potensialet til riggene i hendene på en riggkontraktør som vet hva de holder på med. Hvis oljeselskapene virkelig var opptatt av å minimere utslipp, så ville ingen CS60 rigger hatt jobb...!
Redigert 13.05.2021 kl 20:06

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.