Grønne aksjer

grabein
23.05.2021 kl 22:07 4272

Et viktig poeng er at Tesla allerede lager bilbatterier, og deres neste generasjon må være klar ganske raskt. Aksjonærene trenger noe nytt snart. Da ønsker man ikke benytte for mye uprøvd teknologi, da det må kunne skalere opp så raskt som mulig. Metallurgisk silikon er mindre effektivt, men samtidig enklere å arbeide med. Lettere å gjøre storskala produksjon av til Model Y.

Nanowire osv vil ikke være klart tidsnok, fordi ingen har prøvd seg på storskala produksjon ennå. Det er fornuftig å starte med konsumentelektronikk, som et "proof of concept", deretter skalere opp til bilbatterier.

Både Enevate, Sila Nano og andre som jobber med silisium av langt høyere renhet sier konsumentelektronikk i 2021/22, og biler i 2024-25.

Tesla har verdens beste batterier nå, og deres nye battericeller er et viktig steg i riktig retning. Og de har storskala produksjon klart. Viktig poeng. Men heller ikke Musk vil være fornøyd med metallurgisk silisium, etter man har bevist at "the good stuff" kan skaleres opp.

Dessuten kommer ikke Tesla til å være eneste leverandør til batterimarkedet. Skal all verdens lettrafikk bli helelektrisk trengs 10.000 GWh batteriproduksjon. Det er 70 ganger verdens batterikapasitet i 2020. Skal tungtransporten også elektrifiseres må det ytterligere dobles.

Her er det med andre ord plass til mange produsenter og løsninger. Noen av dem vil ønske silan.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.