IKT

tunktee
02.02.2019 kl 22:32 2673

Skal korrigere deg Collin, men det var du kanskje forberedt på!? :)
I utgangspunktet er jeg kanskje mer optimistiskt enn deg denne gangen til forskjell fra tidligere anledninger.

Poenget mitt er likevell ikke hvilke tall vi får, men hva som må til for en PW.
Husker at vi hadde en debatt rundt det også før Q317. Nå begynner jeg på blanke ark for å hevde at 50%+ ikke trenger kreve en positiv PW.

Tallene refererer til EBITDA

For å begynne et sted var vi ned over 50% fra Q316 til Q317 uten PW. (59% for å være nøyaktig)
Q218 viste 173% økning. (Fra lav EBITDA da) Det var vel og merke varslet at Alimerka ville kjøpe ut, og man kunne gjøre sine beregninger.
Det som derimot ikke var varslet var at vi fikk 14 mill i ekstraordinære kostnader det kvartalet, og infoen (i forhold til infoen som var puplisert) var derfor i høyeste grad missvisende.

Mer interessant er disse kvartelene:
Q115 + 52%
Q215 +183%
Q315 +90%
Q416 + 55%
Ingen hadde så vidt jeg husker et PW. Det eneste som lignet på noe varsel var melding om ekstraordinært utbytte i desember 2016. (Men altså ikke relevant ettersom påfølgende kvartaler var dårlige.)

Dette innlegget kan virke motstridende mot mitt innlegg forleden der jeg advarte mot å drømme om høyere utbytte enn 50 øre.
Dette er forklart med kontantstrømmen og at avskrivningene har steget betraktlig som følge av kjøpet av CUB. (Det siste medfører større fratrekk på EBITDA før vi har resultat etter skatt.)

Oppsummert syns jeg ikke at vi har grunn til å regne 30 mill EBITDA som maksimal. (Tallet vil anslagsvis gi 30-40 øre i EPS, avhengig av skatten som vi aldri vet hvordan blir periodisert)

Håper du ikke er drittlei av at jeg motsier deg Collin. Denne gangen er det som du skjønner på den positive siden.
Og det er jo ikke noen vits å sitte her hvis vi alle er enig. (Og jeg digger deg ;)

Kommer kanskje tilbake med et mer nøykatig estimat i dette fredlige og fordragerlige samfunnet hvis jeg ikke får mer kjeft av de som ikke liker lange (u)saklige innlegg....

:) :) :)

Med en edit må jeg til slutt si at ingen må glemme to ting:
Norge er et fantastisk land og The Cure er et sykt bra band. Det har jeg oppdaget etter 6 uker i utlandet og 6 år uten å høre på The Cure.
Redigert 02.02.2019 kl 22:43

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.