Valuta og krypto

JonasKr
30.05.2021 kl 11:09 3778

Jeg er helt enig.

Blokkjede-teknologien, så vidt jeg kan se med mine begrensede IT-kunnskaper, virker genial. Crypto idag derimot, dreier seg ene og alene om spekulasjon. Det er sikkert mange gode argumenter for Cryptovaluta, men ingen av disse er grunnen til den spekulasjonen vi ser nå. Som det ble påpekt allerede i 1920-årene, og mange ganger senere, "når skopusseren og taxisjåføren begynte å spekulere, da skjønte jeg at boblen snart ville sprekke". Det er akkurat det som skjer nå, jeg har masse kolleger på jobb som kjøper Crypto, som knapt har eid en aksje før. Skeptikerne blir ennå mer skeptiske, og ser på Crypto som ren gambling. Da er det like før ringrevene tar gevinst og boblen sprekker, toppen har kanskje vært allerede.

Pengetrykking, eller "økning av pengemengden" for å bruke et penere ord, er heller ikke et problem så lenge det skjer kontrollert. Problemet er når pengemengden øker for raskt i forhold til BNP, og pengene tar veien til bobler. Sentralbankene et håpløse. Jeg tror mange tar feil, Crypto er ikke inflasjonssikring, men en boble i seg selv, og den vil sprekke når inflasjonen og renta stiger.
Redigert 30.05.2021 kl 11:25

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.