IKT

tunktee
05.02.2019 kl 00:12 1625

Til spesielt interesserte!
Dere som ikke liker lange innlegg må stå over ?

Her følger de sedvanlige (nesten) kvartalsvise estimatene fra min side.
Denne gangen har jeg ikke laget en spådom, men mer et åpent dokument der jeg lager forutsetninger og hvilket utfall disse vil få.
Det bør derfor ikke fremstå som et forsøk på å hause selskapet vårt, og hver enkelt kan endre på forutsetningene og komme frem til et nytt svar.

Vet egentlig ikke hvorfor jeg liker å gjøre dette. Vi får jo svaret om knappe fire uker, og for egen del har jeg ikke noe insentiv til å flytte kursen for skal verken selge eller kjøpe før den tid. Har for øvrig ikke handlet Strongpoint-aksjer på lenge, tror siste jeg kjøpte var i høst en gang.

Litt gøy er det jo likevel med en form for gjettelek, og så er det bra å holde hjernen skarp!
Ikke minst vil jeg egentlig oppfordre alle til å ha et bevist forhold til hvorfor man sitter som langsiktig eier i et selskap, og det krever at man med jevne mellomrom ser gjennom gammel info og fornyer sitt eget vedtak om å hold/kjøp/selg. (Med mindre man da har en absolutt klisterhjere.)

Jeg har denne gangen kun regnet på omsetning. Resultatet ble vanskeligere å regne på etter at avansen falt/varekostnaden gikk opp i siste kvartal. Samtidig må man hensynta det varslete programmet for kostnadsbesparelser som er svært vanskelig å regne på nå.

Alle tall i MNOK, prosenter er avrundet til hele tall.

For å ha et utgangspunkt har jeg først sett på tidligere 4. kvartal.
Først en oversikt over hvor stor andel av årsomsetningen som var i Q4 siste 3 år:
Q415 310, 27%
Q416 307 27%
Q417 259 27%

Før vi ser på avtaler innebærer dette følgende regnestykke for Q418:
(Q1-3) 760/73*27=281

Ekstrainntekten som Alimerka medførte i 2. kvartal 2018 er ikke hensyntatt, i likhet med at andre hendelser i Q1-3 tidligere år ikke er hensyntatt.

Det er for mye arbeid å se gjennom alle eventuelle avtaler/ekstraordinære hendelser for alle de tre årene, men jeg har sett på hvor mange avtaler som var meldt for Q417 ettersom disse bør hensyntas når vi regner inn avtaler som vi vet om for Q418.

26.06.2017 StrongPoint har mottatt en ordre, samt delvis forhåndsbetaling, fra Utkonos i Moskva på 25 Click & Collect hentestasjoner og programvareløsninger med leveranse i oktober.
Jeg legger til grunn 200k per skap, totalt 5 mill. (Usikkert her om noe av inntekten ble bokført i 2 kvartal.)

(Der ble meldt også meldt om C&C 27.09.2017 til Axfood, men denne skulle leveres første halvår 2018)

06.11.2017 StrongPoint har inngått en ny avtale på mer enn 560 CIT vesker samt tilleggsutstyr med Russlands største bank, Sberbank. Leveransene vil finne sted i fjerde kvartal.
Jeg legger til grunn 30k per enhet, totalt 16,8 mill. (Avrundet til 17 mill.)

Jeg begynner derfor med å trekke fra totalt 22 mill på de beregnede 281 for Q418 og får MNOK 259.

Så et vesentlig spørsmål om CUB. Selskapet ble kjøpt i desember 2017, og jeg finner ikke at der ble rapportert inntekt fra selskapet i Q417. Omsetningen i Q418 må derfor legges til i sin helhet.
Per Q3 hadde avdelingen omsatt for 34,6 i 2018. Selskapet omsatte for 48,7 i 2017, og jeg legger nøkternt til grunn 13 mill i Q4.

Omsetningen er da MNOK 272 før meldte avtaler er lagt til.

23.04.8 ble der meldt om en avtale om ERP-POS løsning som er estimert til over 15000 timer over tre år. Aner ikke hva denne er verd, og legger til 1 mill i Q4.

06.06.18. ESL til COOP på MNOK 35. «Vårt dyktige prosjektteam vil starte installasjoner i løpet av høsten 2018»
Vet ikke når denne er ferdig levert, og legger til grunn at den går over 6 kvartaler. 6 mill.

06.07.18 ESL rammeavtale med faghandelskjede, verdi opp til MNOK 50. Ingen info om tidsperspektiv.
Legger til grunn 5 mill.

20.07.18. 960 CIT-vesker til Russlands største bank, leveranse vil bli gjennomført i 2018.
Total verdi 960 * 30.000 (lik fratrakk for 2017) 28,8 mill.
Avtalen ble gjort et 20 dager inn i Q3, men jeg deler på to for å være nøktern og legger halvparten til Q4. 14 mill.

31.08.18. ESL til 350 Joker-butikker, verdi 60 mill. «Leveransene er ventet å starte inneværende år og ferdigstilles i løpet av 2019.»
Deler man på 5 kvartaler får man 12 mill. Legger inn en rolig start, og reduserer dette til 8 mill for Q4.

22.10.18. 1200 CIT-vesker til Europeisk verditransportselskap. «Leveransene er ventet å starte i 4. kvartal, og være gjennomført i løpet av 1. kvartal 2019.»
Totalverdi 1200*30.000 36 mill. Jeg deler på dager, 68 i 2018 og 90 i 2019. Får da 15,5 mill i Q4, men bruker nøkternhetsprinsippet og setter tallet til 10 mill. Husk imidlertid at denne avtalen vil bidra til veldig gode tall i 1. kvartal! (eller enormt gode tall i Q4 hehe)

Summerer da opp 4. kvartal slik:

Estimert før avtaler: 272
Pluss avtaler; 1+6+5+14+8+10
TOTALT MNOK 316

JEG OPPFORDRER FOLK TIL Å KOMMENTERE/KORRIGERE MINE REGNESTYKKER!
Mener imidlertid selv at jeg har vært relativt forsiktig, og understreker igjen at dette ikke er en spådom. Kun et estimat basert på den informasjonen vi har tilgjengelig.

Hvis noen lurer på det, så er min spådom at vi får en omsetning på rundt 300 mill, og jeg vil bli svært overrasket om den er under 280. Oppsiden? Tja, kan bli 340….

Jeg limer også inn dette avsnittet fra melding fra 14.12.2017 om kjøp av CUB:
CUB har installasjoner i flere land i Europa og over 15.000 klientinstallasjoner. Selskapet har 22 ansatte og forventer en omsetning i 2017 på ca. MSEK 48 og med et forventet resultat på MSEK 4. Kjøpesummen er avtalt til MSEK 30 hvorav ett års selgerkreditt på 50 prosent av kjøpesummen. I tillegg er det avtalt resultatbasert earn-out element i årene 2018-2020.

Dersom vi betalte MSEK 15 i 4. kvartal 2018 legger dette press på likviditeten vår.
Det forsterker min tidligere påstand om at vi ikke bør regne med mer enn 50 øre i utbytte for 2018.

Ansvarsfraskrivelse: Ettersom jeg kun har sittet med dette i et par timer i kveld, kan det hende at jeg har oversett noe info. Det er i så tilfelle ikke med overlegg.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.