Transport, bil og fly

Eaglechest
16.02.2018 kl 13:39 4128

Sak fra DN. Det er ikke fritt for mørke skyer i horisonten... Kostnadsutviklingen er den virkelige bekymringen for min del, men også hvorvidt den enorme gjelden kan håndteres fremover.

Analytiker Andrew Lobbenberg i det britiske meglerhuset HSBC har i dag nedjustert kursmålet på Norwegian-aksjen fra 110 til 50 kroner. Hovedårsakene til det kraftige kuttet er kostnader ute av kontroll og en ekstrem finansiell giring.

Lobbenberg peker i analysen på at Norwegian har en gjeld på balansen på 22 milliarder kroner. Konflikten med Finanstilsynet kan innebære at egenkapitalen reduseres med 1,9 milliarder kroner. Hva som er enda mer alvorlig, er dette:

«Når IFRS 16 blir gjeldende fra januar 2019 vil Norwegian bli tvunget til å overføre gjelden som i dag er utenfor balansen til balansen. Vi estimerer at dette vil være 55 milliarder kroner ved utgangen av 2018», skriver Lobbenberg.

55 milliarder kroner i gjeld! Legg det på toppen av dagens gjeld på 22 milliarder kroner og man har 77 milliarder kroner i gjeld.

Lobbenberg mener Norwegian fremover vil bli tvunget til å restrukturere alle sine flybestillinger og investeringsbehov.

Lobbenberg er også overrasket over kostnadsutviklingen i Norwegian.

«Fjerde kvartal var meget svakt. En underliggende driftsmargin på minus åtte prosent i 2017 står i dramatisk kontrast til snittet i industrien på pluss åtte prosent», skriver Lobbenberg.

«Resultatet for fjerde kvartal 2017 avslørte en fortsatt, og faktisk forverring, av den overraskende svake utviklingen i enhetskostnad sett tidligere i året. Enhetskostnaden eksklusiv drivstoff steg med seks prosent. Det er forbløffende gitt en kapasitetsvekst på 27 prosent og 14 prosent økning i distanse, som begge strukturelt skal senke enhetskostnaden,» skriver Lobbenberg.

Analytikeren sliter med å tro på Norwegians guiding om et 12 prosent fall i enhetskostnad gitt den fortsatte uroen i virksomheten på grunn av høy vekst og økende kompleksitet.

Kursmål 50 kroner innebærer at egenkapitalen i Norwegian verdsettes til 1,8 milliarder kroner, ned over 70 prosent fra dagens markedsverdi på 6,5 milliarder kroner gitt ved dagens kurs på 181 kroner.

Enda mer dramatisk er dette fordi kursmålet i realiteten impliserer at verdien av Norwegians flyvirksomhet er negativ. Norwegian eier 16,1 prosent av aksjene i Norwegian Finans, som eier forbrukslånbanken Bank Norwegian. Denne eierandelen er i dag verd 2,5 milliarder kroner på Oslo Børs gitt Norwegian Finans’ markedsverdi på 15,5 milliarder kroner.

Norwegians eierandel i Bank Norwegian utgjør 70 kroner per aksje, og definerer altså den minimumsverdi man må sette på Norwegian-aksjen for at flyvirksomheten i det hele tatt skal ha noe verdi.

Andrew Lobbenberg er ingen hvem som helst analytiker plukket på et gatehjørne. Lobbenberg er ekspert på luftfartsaksjer og har dekket sektoren i en årrekke. Han har lenge vært kritisk til kostnadskontrollen i Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 02:05

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.