Industri

Nikko
11.02.2019 kl 20:12 3600

Det er selvsagt begrenset hva han kan svare. Det er utenkelig at han gir meg kurssensitiv informasjon.
Jeg har imidlertid sendt et svar på hans mail:

Hei Stian

Takk for et fyldig svar.
Vi aksjonærer har selvsagt stor forståelse for den vanskelige situasjonen selskapet befinner seg i.
Når det er sagt, så mener vi at selskapet faktisk i mange situasjoner framstår svært lite profesjonelle. F.eks. inntrykket som fjernsynsseerne satt igjen med etter reportasjene i nrk, bidrar på ingen måte å styrke tilliten til selskapet.
Jeg mener at dere har et stort forbedringspotensial, innenfor de rammene som selskapet må forholde seg til som et ASA.

Litt entusiasme og ikke minst en stor grad av profesjonalitet må man også kunne forvente av ledelsen, særlig når man er i en presset situasjon. Ledelsen framstod etter min mening helt uforberedt. Hvorfor benytter man ikke profesjonelle pressetalsmenn?

I ettermiddag kom det en melding i DN:
«Brasilianske myndigheter ber retten avvise Hydro
Ministerio Publico Federal (MPF) i Brasil ber retten avvise Hydro Alunortes anklage mot forskeren Marcelo de Oliveria Lima, som har hatt i oppdrag å vurdere miljøskader og risiko for menneskers helse på grunn av utslippet fra Alunorte.
Det fremgår av en melding fra MPF mandag.
Hydro mener Lima uttrykte sine personlige meninger om utfallet av hendelsen ved Alunorte i intervjuer med pressen, og at disse uttalelsene var ærekrenkende for selskapet, ifølge MPF.
Klagen fra MPF ble sendt til den føderale rettsinstansen i Belém, Pará, torsdag 7. februar, opplyses det.»

Jeg har lest saksdokumentene, og mener helt klart at selskapet bør komme på banen her. Mitt inntrykk er at de lokale myndighetene her slår ring om en forsker(?) som åpenbart har framsatt feilaktige påstander som han ikke har dokumentasjon for. De mener at hans uttalelser er innenfor akseptable rammer for ytring for en forsker (kunstner?), og hvis han blir dømt, vil det kunne føre til en uønsket reservasjon for forskere å uttale seg fritt. (Hvis jeg har skjønt det riktig). Artikkelen gir et lite nyansert bilde av dette.

Vi får håpe på at selskapet klarer å opparbeide seg ny tillitt i markedet.

Lykke til med det videre arbeidet.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.