Olje

Fluefiskeren
12.02.2019 kl 11:54 48

Innlegget er slettet
Mimsa

Lovte ¨å komme tilbake til dine spørsmål til meg ang. Aje igår.

La meg starte

1 Nei, PEN har ikke tjent penger på Aje. Det skyldes delvis feil som ble gjort under utbygging. Poenget mitt er at dette ikke nødvenigvis vil skje hver gang det gjøres. Harvest Natural Resources og PEN hadde eksepelvis problem med et sidesteg på Dussafu (Tortue) ved at et verktøy satte seg fast i sidesteg. etter det har det gått på skinner.

2) Ikke riktig. Vi har fått løsning med våre partnere, vi har fått nye 20 år tillatelse på lisensen. Oil rim har dukket opp som en mulig utvinnbar oljekilde. Ressurser har blitt oppdatert til reserver.

3) Ja, men det er løst. Vet vi at PEN var uskyldig i konflikten?

4) New Age kan ikke trosse operatøren. Jeghar ikke vært flue på veggen i JV møter etc. så det vel litt mye forlangt at jeg skulle kunne svare på dette spørsmålet ditt. Du kan lese litt om New Age her:

http://www.newafricanglobalenergy.com/about-us/our-portfolio/

og spesifikt Aje her:

http://www.newafricanglobalenergy.com/operations/nigeria/

Tror ikke du automatisk skal skylde på New Age for det som har skjedd. Dette er ikke noe bakgårdsselskap.

5) Jeg savner også en fremdriftplan. Det meste "vet" vi vel gjennom MX Oil selv om noe er nevt av PEN. Synes PEN har forsømt seg litt ang. informasjon her. Hva med leads/prospekter ellers på lisensen. Det meste her har vi fått gjennom New Age.

6)Se 1)

7) Det tapte salget til Lekoil kan du ikke klandre PEN for. At Lekoil var villige til å gi 30 MUSD er vel mer et kvalitesteg for lisensen.

Jo, mye har gått feil, men som sagt trenger det ikke å forsette med. Da DETNOR for første gang var operator (Jette) var utbyggingen en katastofe, men Ivar Aasen etter det ble en sukssess. Jeg skal likevel ikke påstå at Aje med sikkerhet blir noen sukksess heller, men vi må ikke glemme at PEN har 20MMboe der og en gassleding kloss ved. Det er et bra utgangspunkt.

Ser at andre har nevnt at den politiske risikoen er meget stor, og pirater og Boko Haram nevnes. Ja, risikoen i Afrika er generelt stor.

Tunisia er heller ikke noen Kardemommeby når det gjelder risiko, selv om man kan få inntrykk av de fra enkelte. Klipper litt fra GOV.uk(statelige reiseråd for Storbritania)

'
"Terrorists are very likely to try to carry out attacks in Tunisia and there have been a number of attacks in recent years. A state of emergency – in effect since a suicide attack on a police bus on 24 November 2015 – has been extended several times, most recently on 5 November 2018 by one month. You should be vigilant at all times and follow the advice of local security officials, including in and around religious sites. In more remote areas of the country, including tourist sites in southern Tunisia, security forces’ response times to an incident may vary.

There’s a heightened risk of terrorism against aviation. Additional security measures have been in place on flights departing from Tunisia to the UK since March 2017. You should co-operate fully with security officials.

The main terrorist threat is from Al Qaeda in the Islamic Maghreb and Libya-based extremists with links to Daesh (formerly referred to as ISIL). Despite some improvements in border security, Tunisia has a porous border with Libya, where there’s a continuing conflict, an absence of security, and where Islamist terrorist groups operate. Tunisian security forces have repeatedly been targeted in terrorist-related incidents, mainly in border areas including in the Chaambi Mountains."

https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/tunisia/terrorism

Noen sjanser må man selsagt dog ta.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.