Finans

toplustoerfem
13.02.2019 kl 11:14 3409

Q4 regnskab + webcast - mine umiddelbare kommentarer hertil

Q4 tallene var nogenlunde som forventet, vi havde jo allerede fået tallet for NII og at tabene var lavere end i Q3. Komp tjener således ca. 400 mio om året på nuværende tidspunkt (med nuværende størrelse udlån).

Det mest negative (tjah faktisk det eneste negative) er at Komp ikke kommer med nogen "guidance" på 2019 og fremover - det gør det jo svært at vide hvad de vil og kan i de kommende kvartaler - og det virker lidt for forsigtigt. En ledelse bør kommer fortælle sine ejere hvad der kan forventes i fremtiden - og turde sætte nogle tal på - som de så selvfølgelig skal forsvare og forklare efterhånden som de faktiske tal ser dagens lys.

CEO vil afvente den endelige rapport fra NFSA før han kommer med financial targets på mellemlangt sigt - jeg er lidt overrasket over at den rapport er så vigtig - men vi må formode at der er tale om væsentlig forøgelse af pillar II bufferen i den præliminære rapport som komp er uenig i og forsøger at få reduceret).

Jeg er godt tilfreds med strategien for 2019 - ingen nye product launches (udover dem som allerede er kommunikeret) men fokus på dem man allerede har - det vil mindske omkostningsudviklingen og forhåbentlig også give os mindre tab (relativt set) fremover (vi lærer jo af vores fejltagelser). Det betyder muligvis at væksten ikke bliver så høj som tidligere, men jeg tror godt komp kan vokse med ca 500-600 mio i kvartalet svarende til et udlån ultimo 2019 på ca. 10 mia. Det er altså stadig en vækst på over 25 % om året - hvilket de fleste selskaber på fondsbørsen kun kan drømme om.

I webcastet var jeg specielt glad for forklaringen af de 73 mio i kundetab og sammenligningen til tabet i Q3 - lad os endelig få denne opsplitning i de kommende kvartaler også - meget informativ.

Min konklusion er at med Q4 er komp næsten "back on track". Det er kun den manglende vækst i udlån i Norge som ikke er som den burde være - det må vi følge nøje i den kommende kvartaler. Hvis aktiekursen havde været ca.18 som den var ved Q3 ville jeg synes aktien er billig, men nu er kusen kun kurs 13 - så er den jo nærmest "a screaming buy".

Jeg forventer at aktiekursen stille og roligt vil stige i løbet af året tilbage til ca. kurs 18 hvor der sikkert vil være rigtigt mange sælgere (fordi de her kan komme ud uden tab) - men komp set rigtigt spændende ud på kort - mellem og langt sigt.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.