IKT og Tech

Myrabakk
31.07.2021 kl 09:57 3314

Jeg kan kanskje legge til en vesentlig ting til, "Donald Duck".

PoLights siste år er gått med i et gigantisk R&D-prosjekt med en av verdens største kameramodulprodusenter (CM) for smartphoneindustrien. De ønsket å lage en minst mulig kameramodul med autofokus for å kunne tilby denne modulen til all verdens smarttelefonprodusenter (OEMs). Omtrent alle OeMs i verden ønsker å ha en penest og renest skjerm med minst mulig kamera som "ødelegger" en hel flate. Den ultimate løsningen er å putte kamera under skjermen, men det er ikke enkelt. Da må man putte et lite, dårlig kamera der for at ikke telefonen skal bli tykkere og oppfatres som de gamle og "bulky". Den nest beste løsningen er å krympe kamerahullet til et minimum, altså "punch hole", eventuelt å putte kamera i et lite felt øverst, en "notch", slik Apple gjør. Når kamerahull blir mindre, så kommer det mindre lysbril sensoren, og bilde blir dårligere.

Altså: noen i verden må bygge en kameramodul som gir lav bygghøyde, lav frontlinse som slipper inn mye lys, i tillegg til at det BØR (men må ikke) være autofokus.

Dette er bakgrunnen for prosjektet til poLight og CM. I dette prosjektet har CM fått med seg en OEM som har deltatt aktivt, og bygget tusenvis av prototyper telefon for testing av ulike løsninger.

Denne løsningen på smartphoneindustriens behov er nå løst av poLight, CM og OEM sammen. Eieren av prosjektet er CM. Det var meningen at OEM i prosjektet skulle slippe verdens første telefon med akkurat denne modulen nå om noen måneder, men av ulike årsaker utgikk modellen. (Jeg regner med det er chipmangelen, og ser både OnePlus, Samsung og Huawei rapporteres å kansellere utgivelser pga komponentmangel).

MEN; poLight bekrefter at samme OEM har flere smartphones de vurderer med TLens. Det forklarer Isaksens (CEO) kommentar om at det er en utsettelse, ikke en krise.

Ikke nok med det, men siden CM er eier av modulen, så velger de nå å tilby denne til de andre også. Det er altså flere smarttelefonprodusenter som får lov til å ta denne i bruk, og flere jobber med akkurat dette. Egentlig er dette selvfølgelig. De skal tjene penger på utvikling, så da kan de ikke vente på at den ene partneren somler med utgivelser. (Akkurat dette er min påstand, siden jeg forutsetter at OEM skulle få en førsterett pga deltakelse og bistand).

Det store spørsmålet er da ikke om poLight kommer i smarttelefon, men når.

poLight har med den fortsatt store interessen for denne modulen bevist at de har en løsning som de selv beskrev som en "possible mainstream solution for smartphone industry".

Siste setning er nok for meg til å beholde mine aksjer, og i tillegg kjøpe litt mer.

Det at poLight har 80 andre prosjekter i pipeline trekker heller ikke ned. Flere av disse 80 er smartphones og AR-briller. Blant annet er 1 prosjekt AR-briller for industrial usecase, og disse skal lanseres sent 2021 eller tidlig 2022. Det er ikke usannsynlig at det er Microsoft, som har et patent på slik bruk av TLens. 1 annet prosjekt som ventes når som helst er enda en barcodekunde.

I tillegg kan jeg nevne at produksjonen er opprampet og klar til masseproduksjon. Avtale med Optofidelity er klar for masseprodulsjon og testkapasitet;
https://www.optofidelity.com/news/press-release-collaboration-between-optofidelity-and-polight-to-strengthen-testing-capability-and-capacity-of-polight-%CC%81s-tlens

Softwareavtale med Wooptix for en unik bildbehandlingsfunksjon som kun funger med Tlens pga dens hastighet er klar;
https://wooptix.com/solutions/selfie-camera/

Dette er svar til trådstarter på fundamental begrunnelse for hvorfor jeg mener kjøp på 130 kroner er billig.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.