Shipping

Surik
18.02.2019 kl 17:59 1628

Tror ikke det er så urealistisk.
Forutsetter her at vi snakker om "Net operating income" (ref. GOGLs kvartalspresentasjoner). Denne var i Q4 2017 på $40,34 mill. Så kommer renteutgifter, skatt++ til fradrag og nettoresultatet ("Net income") havnet på $27,12 mill, eller $0,19 i EPS.
Ratene var vel noe bedre i Q4 2017 så anslaget $29 mill i driftsresultat ("Net operating income") treffer kanskje ikke så verst?

Problemet er at det brukes ulike regnskapsmessige begreper.
De analysene fra DNM som jeg leser bruker EBITDA, EBIT osv. som gjør det vanskelig å sammenligne enkelte av tallene.
Uansett, går man rett på bunnlinjen ("Net income" eller "Net profit"), ligger konsensus inne med $16,7 mill tilsvarende EPS på $0,12 og det forventes et utbytte på 1 cent over dette, $0,13.
DNM er noe mer positive og har regnet seg frem til "Net profit" på $23,1 mill, EPS på $0,16 og DPS $0,11.

Vi får se i morgen hva fasiten blir. Kan GOGL overgå Goodbulk som nettopp la frem tall? Det er vel et nesten rent Capesize-rederi og dro inn $17747/dag for disse i Q4. Snittalder på flåten er 9,9 år så blir interessant å se om GOGL har klart å få bedre rater på sin noe yngre flåte.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.