IKT og Tech

spurswild
18.08.2021 kl 21:03 2858

I utgangspunkt P/E siden dette gir det beste bilde for vekstselskaper. Selvsagt ser jeg også på balansen: Hva er EK, gjeld og hvor mye kontanter har dem etc.

Grunnen til jeg sier at Q ikke er så veldig relevant akkurat nå, er at alle nøkkeltall er ubrukelige. Selskapet må fortsette å ha denne veksten i mange år for å kunne forsvaret denne verdien. Økningen kom jo ikke mest av organisk vekst, men oppkjøp. Derfor ikke veldig viktig. Det jeg heller synes er viktig er jo å se hvordan kjøpene vil påvirke selskapet. Som sist kjøpt. Det som blir mest interessant er jo hvilke selskaper de klarer å kjøpe og hvordan disse oppkjøpene vil utvikle seg. Hvilke planer de har for dette. Markedet de er i, vil vokse veldig og lykkes de. Blir det veldig bra. Har kun en mindre post, ett bet (under 2% av mine investeringer).

Dette er jo et vekst case, med den risikoen det medfører. Likevel liker jeg at selskapet tjener penger, slik at bedriftsmodellen i alle fall er intakt og fungerer. Dette er for meg det viktigste.
Redigert 18.08.2021 kl 21:20

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.