Shipping

Helg11
06.09.2021 kl 20:27 5567

Kommentarer og svar på spørsmål:
- Tilly Russ transaksjonen kommer i Q3-rapporten. Det blir ikke en live presentasjon - de går rett på resultatregnskap (jeg er nok i mindretall som synes at et regneark er helt greit).... :-)
- Kjøpsopsjoner: Ingenting offentlig, men Ernst Russ har uttalt strategi om å utvide flåten (hvis prisen er riktig). Om de har sikret seg kjøpsopsjoner på 2020 priser ved kontraktslutt, så blir det ekstra spennende å følge med på de 9 konsoliderte skipene som skal sluttes frem til juni 2022. Høye kontrakter + billige skipskjøp er jo en golden cocktail.
- Side 22: Opportunities and risks. Ernst Russ sier rett ut at de ikke ser for seg at markedet for containershipping går ned på kort sikt (ganske BULL for å være Ernst). De har også listet opp risikoer, hvor mulige claims/rettsaker er listet opp. Leser man litt lenger ned er claims sett på som "very unlikely".
- Dere kan klage på at tyskerne ikke har fått med seg resultatet, men det gjelder også nordmenn. Struts er altså den eneste (?) som har fått med seg at jeg hadde regnet dette ut ferdig den 19. august, som stemte bra med profit warning den 20.august (som er lik de tallene som kom i dag). Bra Struts. :-)
- Flere av tyskerne på Ariva-forumet tenker at containershipping er super-volatilt og kan snu på en femøring. Tenker at det er dette som holder mange borte fra å investere, og at disse trofaste Ernst-aksjonærene (som ikke forstår hva de er investert i) nå selger og sikrer sekssifrede Euro gevinster.
- Ernst har i første halvår valgt å nedbetale gjeld og har slettet et lån til en minority shareholder på 2,4 mEUR. Profit attriubutable to non-controlling interests blir da høy (-2,4 mEUR) og gjør at jeg bommet med tilsvarende på consolidated net income. Tilbakeslag for mine opphaussede regneferdigheter, men bra at de nedbetaler gjeld.

Det viktigste i rapporten for meg er egentlig det CEO Robert Gärtner skriver i åpningsnotatet: We are expecting charter agreements to be reached for these vessels at the currently historically high market level as well. Jo lenger markedssituasjonen varer, jo flere kontrakter vil Ernst Russ slutte på høye kontrakter, og jo tydeligere vil verdiene i Ernst Russ tre frem for investorer = nivåer over 10 Euro/aksje.
Redigert 06.09.2021 kl 20:28

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.